Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 december 2009

Ranking the Brands: hitlijst van 350 merken

De site van Rank a Brand is simpel. De consument die wil weten hoe een bepaald merk scoort, tikt het in en krijgt direct antwoord. Bij ieder merk is te zien hoe het heeft gescoord en is in alle gevallen de bron aan te klikken. Als het merk nog niet gerankt is, kan hij of zij daartoe een verzoek indienen. Enige tientallen vrijwilligers (rankers) zijn dagelijks bezig met het ranken. Dat doen ze door aan de hand van gestandaardiseerde vragenlijsten de websites van de merken te onderzoeken. Elk merk wordt op basis van drie onderwerpen gerankt: klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden/mensenrechten. Het gaat niet om fraaie slogans, maar controleerbare informatie.

Bedrijven die relevante informatie niet op hun website plaatsen, scoren slecht. Oskam: “We krijgen nu al het verwijt van bedrijven dat ze achter de schermen heel goed bezig zijn, maar er om allerlei redenen niet voor kiezen dat niet publiekelijk te communiceren. Ons antwoord is: een consument die informatie wil, staat vaak met lege handen. Internet is in veel gevallen de enige bron.” En het werkt, zegt Oskam. Diverse media die op hun site niets melden over klimaat, milieu of arbeidsomstandigheden, hebben die informatie er als de wiedeweerga opgezet.

Rank a Brand is de afgelopen weken “zacht” online gegaan. De zogeheten betaversie is naar 50 vrienden en bekenden gestuurd, zegt Oskam, om de site te testen en verbeteringen aan te kunnen brengen. Voor de officiële lancering heeft Oskam een slimmigheidje bedacht: “Hoe kun je beter publiciteit genereren dan door de media zelf te ranken?” Inmiddels zijn circa 60 kranten, televisiestations en tijdschriften beoordeeld. “We beginnen altijd met de grootste merken, omdat consumenten daar het meest aan hebben. Verzoeken tot ranking laten we onder meer afhangen van de vraag of het om mainstream-merken gaat die vrij verkrijgbaar zijn.”

Rank a Brand werkt het eerste jaar met een subsidie van 50.000 euro van NCDO. Oskam buigt zich momenteel over verdienmodellen. “De site zal altijd reclamevrij blijven. Ook groene bedrijven mogen bij ons geen reclame maken. Maar misschien kunnen we wel iets met de data die we verzamelen.”

P+ webtip: Rank a Brand

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier