Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
15 januari 2010

....En toch start Visa met een Corporate Greencard

Bunnik van Repay: “De bank stopte ermee (Lasercards) en dan moet je naar een oplossing zoeken. We hebben toen in PaySquare een nieuwe uitgever gevonden en daar een zo goed mogelijke deal voor onze klanten mee afgesloten. Nu wel met kaartbijdrage maar bijvoorbeeld ook met lagere kosten voor geldopname en geen extra kosten voor de kaartverzekering. In de  overgangssituatie naar een nieuwe bankpartner moet je aan de klanten vragen zich over te schrijven en de wettelijk vereiste documenten te verstrekken." Bunnik stelt: "In dat aanvraagproces zijn door aanvragers foutjes gemaakt. Logisch, want de papierwinkel is door de wetgeving best uitgebreid. Maar wij mogen die klanten geen kaart laten sturen zonder dat de aanvraag compleet kan worden verwerkt. Een deel van deze klanten is vervolgens gaan klagen dat de kaart niet op tijd bij hen was. Heel vervelend, maar niet het gevolg van het feit dat wij de zaken niet op orde hadden. Paysquare heeft juist een hele goede servicereputatie. Een stuk of twintig mensen laten hun ongenoegen nu blijken bij consumentenprogramma’s.”  Wie de nieuwe consumentenkaart wilde hebben, kreeg een blauwe VISAcard toegestuurd, die wel alle aankopen compenseert. De definitieve groene, gekozen na een ontwerpwedstrijd, komt in februari. Heeft Repay geen problemen bij het vinden van groene projecten om de kaartbijdrage te compenseren? Bunnik: “Nee, anders dan de Rabobank kiezen wij niet voor de Gold Standard van het Wereld Natuur Fonds, maar voor de door ICROA onderschreven VCS-standaard. De Gold Standard is vier keer zo duur. Wij kiezen nog steeds voor compensatie van CO2 om de simpele reden dat je in deze wereld niet altijd kunt reduceren. De meest schone Volkswagen heeft altijd nog CO2-uitstoot. En ook voor duurzame geproduceerde schoenen is er voor de productie onder andere energie nodig geweest. Dat compenseren wij door het investeren in groene projecten. Die compensatie kunnen de klanten on-line volgen op de website met hun persoonlijke CO2-boekhouding. TNO controleert de CO2-berekening en PriceWaterhouseCoopers controleert de cijfers en de projecten. We doen dit alles zo transparant en zorgvuldig mogelijk. Het rapport staat op onze website.”Repay hoopt dat de blauwig gekleurde Businesscard aanslaat. Bunnik: “We richten ons niet op de grote concerns. Die zijn zelf in staat zijn hun CO2-uitstoot te berekenen en te compenseren. Het MKB kan dat niet. Of het is relatief duur om het zelf te organiseren. Een advocatenkantoor van twintig man doet dat niet. Maar met onze kaart kan dat wel. We gaan ons concept dit jaar ook in Amerika uitrollen, in mei.”P+ webtip: Garantie van Visa Greencard

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier