Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 januari 2010

Unilever stopt cranberries in deodorant Sure

Brandmanager deodorant Estelle Alty van Unilever weet het zeker: “Acht van de tien consumenten zijn geïnteresseerd in natuurlijke producten.” Unilever is laat met het kopen van een bedrijf dat al jaren natuurcosmetica maakt, een label dat alles al weet van de geheimen en zelfs geneeskrachtige werking van natuurlijke oliën en geuren. L’Oreal deed dat al in 2006 met de Body Shop, met het Franse Sanoflore en in 2000 zelfs al met het Amerikaanse label Kiehls. Colgate kocht in 2006 Tom’s of Maine. Estee’ Lauder kocht in 1997 Aveda. Clorox kocht in 2007 Burt’s Bees. Het Japanse Shiseido kocht dit jaar nog de Amerikaan Bare Escentuals voor 1.7 miljard dollar. Van alle grote Europese merken op natuurgebied is alleen het Zwitserse Weleda nog zelfstandig. Dat kweekt zelf ratanhia en pepermunt in Peru, duindoorn in Italië, arnica in Roemenië en wilde rozen in Chili.

Maar Unilever richt zich wel meteen op de massamarkt, daar waar de Body Shop binnen L’Oreal een zelfstandig concern-onderdeel bleef en met eigen winkels een eigen uitstraling en duurzame klantenkring hield. Estelle Alty van Unilever: “We hebben een product ontwikkeld dat natuurlijke extracten combineert met anti-transpirantie technologie. Dit product biedt de mainstream consument een meer natuurlijke keuze, zonder in te boeten op werkzaamheid.” Unilever claimt dat Sure 48 uur lang zweetluchtjes voorkomt. Geen slecht idee om na twee dagen so wie so maar eens een minuutje of wat onder de douche te stappen.

Unilever denkt dat heel wat Britten de nieuwe deodorants zullen gaan uitproberen, maar steekt er voor de zekerheid toch een budget van 6,7 miljoen euro voor een reclamecampagne in. Dat lijkt heel veel, maar is bij lange na niet genoeg om een gespecialiseerd label met de emotionele waarde als een Body Shop te kopen.

Dus nog niet Nederland, wij moeten het nog even met Sanex voor onder de armen doen, bijvoorbeeld. Maar voor wie toevallig de Noordzee oversteekt, hier nog wat bijzonderheden. Er zijn twee alcoholloze geuren. Fresh, gebaseerd op de bladeren van olijven en roze peper. En Pure, met een boeket aan bloemengeuren en cranberry. Dat zou misschien wel eens een ideetje kunnen zijn voor de inwoners van Terschelling, die van hun eigen biologische cranberries ook zo ongeveer alles maken wat je kunt opeten en opdrinken en op smeren. Weten de eilandbewoners eigenlijk wel dat je de rode bessen ook heel goed onder je oksels kunt gebruiken?

P+ webtip 1: Cosmetics business over SureP+ webtip 2: Waarom cranberries in deo?

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier