Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
28 januari 2010

Saint is de schoonste onderbroek ter wereld

Wie zijn die twee mannen die op hun webwinkel verwijzen naar een opruiend filmpje van een catwalk, waar superslanke modellen hun giftige ondergoed uitgooien en naakt verder schrijden? “Het ondergoed dat je nu draagt, zit waarschijnlijk nog vol met pesticiden. Om nog maar te zwijgen over kinderarbeid, oneerlijke handel en zware milieuvervuiling. Geen leuke boodschap om over te brengen.” Geschreven door: Van Akkeren, een ervaren marketing- en communicatiestrateeg, onderzoeker, plannenmaker en bouwer van A-merken. Hij werkte in het verleden onder meer voor reclamebureau FHV BBDO. Eugène Randag stond begin jaren 90 mede aan de basis van het succes van La Place en Le Marché voor Vroom en Dreesmann. Later was hij lid van de groepsdirectie van HEMA.

Randag (1952) wilde nog een keer zijn kunstje vertonen en bedacht een duurzaam product. “Ik ben nu 57 jaar. Met de hond langs het strand wandelend, bedacht ik een internetproduct. Dat moet volume hebben, anders heeft het weinig zin. Dus ook: een hoge barrière om op de markt te komen, want je bent niet de eerste. De gedachte kwam toen op ondergoed voor mannen, want dat zijn gemaksdieren. Heel ontrouw. De ene keer kopen ze hun onderbroek hier, de andere keer daar. Het is maar net waar ze toevallig tegenaan lopen. Na La Place wilde ik beslist verder met biologisch, eerlijke grondstoffen. En we wilden de hele keten zelf kunnen controleren, van het katoenplantje tot aan de brievenbus van de klant. Geen tussenhandel met eigen marges waar je nauwelijks greep op krijgt. Wij kennen alle partijen: de katoenboeren in India, de spinnerij, de weverij, het naaiatelier in Bangla Desh. Zo’n arm land dat je de mensen daar van harte een betere toekomst wenst. We verschepen onze voorraad zelf overzee. Zo komen we ook op een prijssetting die voordeliger is dan wanneer een exporteur en een importeur hun marges ook weer zouden doorberekenen. Je begint met biologische katoen toch met een grondstof die iets duurder is. Onze hele keten is trouwens gecertificeerd door de Global Organic Textile Standard GOTS.”

Als ervaren marketeers besteedden de initiatiefnemers veel tijd aan het ontwerp en de styling van het ondergoed. Veel jonge mensen ontwierpen mee. En het moet gezegd: de onderbroeken zijn internationaal van uitstraling. Daar kun je je rustig in vertonen. Randag: “Zo’n product moet in hoge mate fashionable zijn. Het niveau van het ondergoed van Armani halen. Dezelfde kwaliteit en uitstraling. Dat was het doel. Alleen schoner”, zegt Randag.

P+ webtip: Saint Basics

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier