Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 maart 2010

Eerste magische 100.000 voetbalbandjes verkocht

Dat deze zomer voor het allereerst een Wereldkampioenschap voetbal plaatsvindt op het Afrikaanse continent vonden de initiatiefnemers achter de Oranje armband niet iets wat zomaar onopgemerkt voorbij mocht gaan. Bovendien bereikten steeds meer berichten de media dat de Zuid-Afrikanen zelf er niet veel baat zouden hebben. Damen: "De FIFA, de voetbalbond die het WK organiseert, heeft een grote macht tijdens het toernooi. Het is voor Zuid-Afrikanen heel moeilijk er ook iets aan te verdienen.""Maak hier een verschil, maar daar ook, was het idee", vertelt Damen. "We legden contact met een Zuid-Afrikaanse NGO en vonden een groep van duizend vrouwen in Kwazulu Natal, de geboortestreek van Zulu president Jacob Zuma." Veel van deze vrouwen proberen met het maken van sieraden van kralen nog iets bij te verdienen. "In de Zulu-traditie zijn kralen heel belangrijk. Zulus noemen de kralen ook wel love letters. Verhalen over seksualiteit en spiritualiteit worden van generatie op generatie via de kralen doorgegeven." De contacten werden gelegd en het idee voor de Oranje armband werd geboren. De vrouwen hebben nu een goed inkomen. Ze hebben hard gewerkt: de magische grens van 100.000 armbandjes zijn ze inmiddels voorbij. Een behoorlijk aantal als je bedenkt dat iedere doos van 250 armbandjes die wordt verkocht, twee maanden werk is voor een enkele vrouw.Het initiatief is in Zuid-Afrika niet onopgemerkt gebleven. Damen: "Ik had ze net aan de lijn en ze zijn overal op de Zuid-Afrikaanse radio. Ze zijn ontzettend trots." Bij haar bezoek aan Kwazulu Natal volgende week gaat zeker taart mee: "Dit moet natuurlijk gevierd worden." Damen wil bij haar volgende bezoek ook graag beginnen aan de actie rondom het Jabula bandje, de Zuid-Afrikaanse variant op de Oranje armband. "Wat de Oranje armband in Nederland is, moet de Jabula, dat juichen betekent in het Zulu- in Zuid-Afrika, gaan worden. We willen daar ook een hype creeren." Want een hype wordt het, geen twijfel aan volgens Damen. "We zijn nog geen drie maanden op de markt en we hebben er nu al 50.000 van verkocht." Als je de lijst met bedrijven en Bekende Nederlanders bekijkt die zich hebben aangesloten bij het initiatief, zou dat best nog wel eens waarheid kunnen worden. Van reisbureaus, sportclubs en basisscholen tot De Bijenkorf, Fair Trade Original, Heineken Zuid Afrika en het ministerie van Economische Zaken. Mensen als Bert Van Marwijk, Trijntje Oosterhuis, Chris Zegers en zelfs president Zuma dragen de Oranje armband zelfs al.Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen Jacob Zuma een armbandje te laten dragen? "Dat is via via gegaan", lacht Damen: "Maar bij ons laatste bezoek droeg hij hem helaas niet meer. Misschien hebben we geluk bij een van zijn vijf First Ladies." Gift box: 210 euro per box (250 armbandjes) exclusief verzendkosten. Vanaf 22 april zijn ze voor 5 euro ook per vijf verkrijgbaar, via verschillende webshops en fair trade winkels.P+ webtip: Rainbow Collection

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier