Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 maart 2010

Lush stapelt groen op groen op groen

Alleen het lezen van de productbeschrijvingen zouden een glimlach op je gezicht moeten toveren. Turkish Delight bijvoorbeeld, met een basis van romige cacaoboter en een parfum van rozen en jasmijn, geïnspireerd op het Turkse badritueel. Of Crème Anglaise, een bodylotion gebaseerd op het beroemde Franse toetje. Of de drie nieuwe lipscrubs, gemaakt van Fairtrade suiker en biologische jojoba olie, voor "lieve kusjes en lange zwoele zoenen".Lush is een idee van de Engelsman Mark Constantine, die het verpakken van producten onnodig en milieubelastend vond. Het merendeel van de producten van Lush wordt dan ook in vaste vorm verkocht: massagolie, haarverf, deodorant, shampoo, alles gaat in blokken.Zou Bolkenbaas een top tien moeten maken van de meest duurzame producten bij Lush, dan zou de Shampoo Bar de onbetwiste nummer een zijn: "Deze shampoolijn in vaste vorm bevat geen conserveringsmiddelen en geen verpakking. Bovendien is ieder tabletje zo geconcentreerd dat je er ongeveer tachtig wasbeurten mee kunt doen. Dat staat gelijk aan ongeveer drie flessen normale shampoo." De Shampoo Bar Karma is niet het enige product dat geen conserveringsmiddelen bevat: van de ongeveer 233 producten die Lush maakt, zijn er ongeveer 154 vrij van conserveringsmiddelen. Meer dan 60 procent dus.De conserveringsmiddelen die wel gebruikt worden, zijn volgens Bolkenbaas "de veiligste en mildste die we kennen", namelijk methyl en propyl parabenen. "Dat is vergeleken met de vijf of zes middelen die de meeste cosmeticaproducenten gebruiken, niet veel." Nog een paar wapenfeiten: 57 procent heeft geen verpakkingsmateriaal nodig en de producten die wel verpakking nodig hebben, hebben een minimalistisch jasje gekregen. De tasjes en productcatalogus zijn gemaakt van gerecycled papier en bevatten geen chloor.
Lush is trots op het feit dat al haar producten handgemaakt zijn. Bolkenbaas: "We zijn daardoor ook nog eens heel energiezuinig. Het kost nu eenmaal minder brandstof om een sterke arm aan de praat te houden, dan de motor van een grote machine." En het geeft de producten een gezicht: "Op ieder product kun je precies terugvinden wie het gemaakt heeft en wanneer. We creëren lokale werkgelegenheid en kunnen de kwaliteit goed in de gaten houden." De rozenolie in de Turkish Delight bijvoorbeeld komt van het familiebedrijf Sebat, gevestigd in Senir, een klein dorpje in Zuidwest Turkije. Voor iedere kilo rozenblaadjes die Lush van het familiebedrijf afneemt, betaalt het de Turkse familie 25 euro meer. "Met dat geld heeft de familie in juni 2009 een school kunnen openen. Zestig kinderen uit de regio kunnen nu naar school." Karma Komba Bar: (55 g) 8,30 euroTurkish Delight (185 g): 29,95 euro
Creme Anglaise Bodylotion (240 g): 44,95 euro
Lip Scrub (25 g): 8,95 euroP+ webtip: Lush

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier