Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 april 2010

Glowball: meest verantwoorde voetbal op aarde

Ten eerste gaat van iedere verkochte bal anderhalve euro naar een groen goed doel zoals bijvoorbeeld het klimaatprogramma van het Wereld Natuur Fonds. En natuurlijk heeft de Glowball het Fair Trade keurmerk: de makers in Pakistan krijgen een eerlijke prijs. Verder is de Glowball klimaatneutraal gemaakt, bestaat de afbeelding op de bal uit milieuvriendelijke drukinkt en is het materiaal deels bio-afbreekbaar. Maar de bal is niet alleen een product. Het is ook een educatief project en onderdeel van de "Glowball Against Global Warming" campagne die is ingezet door National Geographic, Uitgeverij Malmberg, Maurits Groen Milieu en Communicatie en NIC Best Deal. Het doel van dit project? Kinderen spelenderwijs in beweging zetten voor een duurzaam klimaat.
De campagne ging eind februari officieel van start tijdens de aftrap van de wedstrijd tussen PSV en RKC Waalwijk in het stadion van PSV, de eerste grote club ter wereld die volledig klimaatneutraal is.Giel van der Linden is werkzaam voor Best Deal, het bedrijf waar publieke organisaties zoals basisscholen terecht kunnen voor de aankoop van hun Glowballs. Van der Linden heeft hoge verwachtingen van het project. "We hebben grote partners als Philips, Dirk en BCC bereid gevonden om ons te steunen. Ook Jacqueline Cramer en Marijke Vos hebben dat gedaan. Dat kunnen er alleen maar meer worden." Juist het feit dat het project zo breed is opgezet, maakt de Glowball tot een sterk product, vindt Van der Linden: "De bedoeling is dat de omgeving van het kind nieuwsgierig wordt naar de bal en dat het kind kan uitleggen wat de gedachte erachter is." Met het uitgebreide lesprogramma en het "tips en trics" boekje dat bij iedere bal is inbegrepen, moeten vragen als "Wat is dat eigenlijk, duurzaamheid?" en "Wat kan ik zelf doen om duurzaam te zijn?" geen problemen meer opleveren.Het lesprogramma wordt verzorgd door Max Milieubende, een groep theaterspelers die scholen langsgaat met "Hoe word ik een klimaatheld", een interactief theaterstuk en educatieve workshop in één. Het stuk moet kinderen in groep 6, 7 en 8 aan het denken zetten over milieu- en klimaatproblematiek.Of de Glowball ook daadwerkelijk "tienduizenden kinderen" gaat opleiden tot "milieuheld" of "sterspeler voor onze planeet" zoals de wervende teksten van de Glowballwebsite ons beloven, valt te bezien. Het project zal in ieder geval een boel blije kinderen opleveren. En zelfs al besluit er daarvan maar één over te gaan tot het redden van het milieu: dat is altijd nog beter dan geen. De Glowballs kunnen besteld worden via NIC Best Deal.P+ webtip: Glowball bestellen