Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
16 april 2010

Lachen met Treemagotchi

Treemagotchi is een digitaal boompje dat geplaatst kan worden op een Hyvespagina, blog of een andere persoonlijke site. De boom kan tot bloei komen door hem te voeden met twaalf online acties voor een leefbare wereld, zoals het bekijken van de Eerlijke Bankwijzer of het afzeggen van een papieren telefoongids. Uitvinder van Treemagotchi is psycholoog Egon de Bruin (1975) die nieuwe middelen aan laat sluiten bij oeroude theorieën over gedragsverandering. "Mensen willen duurzamer leven, maar hoe? Daar zijn op één moment vier factoren voor nodig: motivatie, de gelegenheid moet er zijn, er is een prikkeltje nodig dat een goed gevoel geeft, zoals een prijs, en het moet lachen zijn. Die factoren komen samen in Treemagotchi." Het gat tussen consumentenvraag (op zoek naar een eerlijk product) en aanbod (veel goede initiatieven) wordt volgens De Bruin door het boompje overbrugd. De eerste versie van Treemagotchi werd in vijf maanden uit de grond gestampt en kreeg snel bekendheid, vooral door communities als Facebook, Hyves, Twitter en Voor de Wereld van Morgen, waar Treemagotchi de Wereldprijs won. "Voor die prijs moesten we hard ons best doen. Twitteren, mailen, schrijven om maar mensen op ons te laten stemmen. Een deel van hen blijft op de website hangen. Een slimme constructie." De "ondernemende stichting" wil zo snel mogelijk de eigen broek kunnen ophouden. Lang zal dat niet duren: bedrijven en non-profitorganisaties staan volgens De Bruin in de rij om te mogen deelnemen aan de community. Treemagotchi 2.0 is ook geschikt voor het buitenland. Licenties zijn al verkocht aan partijen in België, Zweden en Noorwegen. P+ webtip: Treemagotchi

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier