Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
22 mei 2010

Ricoh MVO Scriptieprijs: Zegetocht mobieltje in Afrika

Sheombar tegen P+: "Het allergoedkoopste mobieltje is een voordelige aanschaf gebleken. In Kenia hoeven mannen die in de grote stad werken niet helemaal meer naar het platteland te reizen, om daar geld aan hun gezin te geven. Het kan nu simpelweg mobiel worden overgemaakt. Een service die we hier zelfs nog nauwelijks kennen. Dat scheelt daar heel veel tijd en reiskosten. En toch is er meer contact tussen het gezin, omdat je even kunt bellen als er iets is. Sterker nog: het zou wel eens zo kunnen zijn dat de mobiele telefoon een rem zet op de trek van het platteland naar de stad, waar veel mensen terecht komen in sloppenwijken."Wat is deze echte succesfactor van de Base of Pyramid-aanpak (BOP)? Sheombar: "Uit mijn scriptie blijkt dat de aanbieders deze dienst konden ontwikkelen door heel goed te luisteren naar de problemen van de lokale bevolking. Niet in het westen een probleem bedenken en ter plekke de ook in het westen bedachte oplossing aanbieden. Ik ben al heel lang ICT-consultant maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat de sociale dimensie belangrijker is dan de technologische mogelijkheden." Een andere belangrijke succesfactor is volgens de winnaar het aangaan van niet-traditionele samenwerkingsverbanden, met lokale BOP-entrepeneurs of NGOs: "Zij weten beter wat lokaal speelt en spelen een belangrijke rol bij educatieve marketing."Sheombar kreeg van Ricoh een duurzaam aandelenpakket ter waarde van 1250 euro aangeboden. Het volgende nummer van P+ publiceert zijn conclusies. Het niveau van de ingezonden scripties was dit jaar hoger dan ooit. Zelfs besloot de jury een extra vermelding in het leven te roepen voor het werkstuk van John Kon Kelei (Soedan) die in januari afstudeerde als jurist aan de Radboud Universiteit. Kelei was een kindsoldaat, die zich na het inleveren van zijn wapen stortte op het onderwijs. Zijn leergierigheid en intelligentie bracht hem zelfs tot aan een Nederlandse universiteit. Zijn thesis analyseert de internationale richtlijnen die er zijn voor de hulp aan ex-kindsoldaten en toetst deze aan de praktijk. Omdat dit vooral een proces is waarbij internationale organisaties als de VN en betrokken landen aan werken, komt er in zijn scriptie geen bedrijf voor. Dat zou het werkstuk diskwalificeren voor de scriptieprijs. Omdat Kelei echter zeer actief is voor een organisatie als Warchild, die weer wel een handvat biedt aan ondernemingen om een bijdrage te leveren, kreeg de jonge Afrikaan toch een aparte oorkonde en een grote bos bloemen. "Die geef ik aan een oude moeder", zei hij. "Dat doe ik altijd met bloemen." De andere genomineerden waren Marianne Dagevos, die in haar scriptie spiritualiteit en zakelijkheid bij elkaar brengt. MVO wordt nog weleens in de softe hoek van geitewollensokken en spiritualiteit geplaatst, maar niets is minder waar, zo blijkt ook uit het feit dat aan Nyenrode Business Universiteit een heuse hoogleraar businessspiritualiteit bestaat. Rogier Havelaar belandde op de tweede plaats met een onderzoek naar de sociale druk die op ondernemingen staat om tot maatschappelijk verantwoord ondernemen te komen en beleid te ontwikkelen op gebied van corporate governance. Hij sprak over dit onderwerp met topbestuurders, ook van Nederlandse ondernemingen, die soms zeer interessante uitspraken deden. Helaas op voorwaarde dat dit anoniem bleef, zodat voor altijd geheim zal blijven van wie deze quote is: "Who is teaching me morality? The politician, who changes his opinion every day by looking at the polls? (...) Well, then I will follow my own morality." Of deze, over MVO: "CSR does not cost money, it costs attention."
Ricoh zal ook in 2011 weer een MVO Scriptieprijs uitloven. Ricoh is leverancier van producten en diensten op het gebied van IT en documentoplossingen. Het bedrijf is in twintig jaar uitgegroeid tot een marktleider in digitale kantooroplossingen. Met 83.400 medewerkers en kantoren in meer dan 50 landen beschikt het Ricoh concern momenteel over één van de grootste verkoop- en servicenetwerken in de branche.P+ webtip 1: De winnende scriptie van Anand SheombarP+ webtip 2: De Nederlandstalige samenvatting van SheombarP+ webtip 3: Ricoh MVO Scriptieprijs

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier