Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
11 juni 2010

Annemarie van Gaal werft partners MVO Nederland

Waarom werd ze het gezicht van de partnerwervingscampagne van MVO Nederland? "Ik vind het belangrijk dat vooral ondernemers worden aangesproken op de mogelijkheden die er liggen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wanneer je vanuit de people, planet en profit-kant naar je zaken kijkt, kan dat winst opleveren. Dat moet iedereen gaan zien."Annemarie van Gaal (1962) is de Nederlandse variant op the American dream: ze schopte het van secretaresse tot miljonair. Maar ook is ze het schoolvoorbeeld van een maatschappelijk ondernemer: een deel van de opbrengsten van dagvoorzitterschappen en speeches gaat naar SOS-Kinderdorpen, waarvan ze ambassadrice is. Verder investeert ze in slachtoffers van bureaucratie en adviseert ze gezinnen in financiële problemen.Haar bedrijf Van Gaal & Company geeft financiële instellingen advies over de manier waarop ze met (potentiële) klanten kunnen communiceren. Met haar twaalf medewerksters maakt ze ook websites, brochures en teksten. En ze schrijft boeken, waarvan de tweede net uit is: "Ambitie, advies voor ondernemers", met onder meer tips over MVO. Haar eigen MVO-ambitie: "In ons bedrijf is het ingesleten dat je het licht niet aandoet als dat niet nodig is. We gaan bewust met stroom om. Met papier gaan we zuinig om, maar dat moet zo langzamerhand in elk bedrijf wel zijn doorgevoerd. We hebben één auto die door alle medewerkers gedeeld wordt. Ik heb twaalf mensen in dienst, die allemaal met de fiets naar het werk komen. In de praktijk blijkt dat die ene auto voldoende is, want we hebben nooit allemaal tegelijk een auto nodig."
Bedrijven moeten nu eens doorpakken met MVO, stelt Van Gaal. "Omdat het nu belangrijk is. Het gaat om andere waarden in het leven. We zijn al jaren bezig beter om te gaan met de planeet. Iedereen gaat bewuster om met de natuur, dat is al opgepakt. Nu is het tijd om te focussen op de people- en de profit-kant. De kredietcrisis heeft duidelijk gemaakt dat ondernemen te veel om hebzucht draaide. Banken hebben producten verkocht die ze hun eigen moeder niet eens zouden verkopen. Maar profit moet in balans zijn met People en Planet. Met geld moet je integer omgaan."P+ webtip: Partnerpagina MVO Nederland