Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 juni 2010

e-Koo-Boten: Ecologisch verantwoord varen

Een hele klus gezien het concept van de Koo-Boten. Dries Koopman, in 1958 het brein achter de Koo-boot, ontwierp een model speciaal gemaakt voor vissers en natuurgenieters die tijdens hun tochtjes graag een comfortabele stoel in hun boot kwijt wilden. Dat resulteerde in een vlakke bodem zonder spanten. Plek genoeg voor een luie stoel en makkelijk in het onderhoud: dwarslatten om te schuren en te lakken ontbreken.Als materiaal werd in 1958 gekozen voor Iroko, een West-Afrikaanse houtsoort. Voordeel: het hout werd geleverd in planken van zestig tot honderd centimeter breed en zes meter lang, perfect om het bootje oersterk mee te maken. Daarnaast ging het tropische hardhout minstens veertig jaar mee. Nadeel: een beetje Iroko heeft ongeveer vierhonderd jaar nodig om tot volle wasdom te komen. Een beetje jammer en verre van duurzaam voor een boot met een levensduur van veertig jaar, vonden de twee nieuwe eigenaren.En dus werd er gekozen voor Accoya, gemaakt van verschillende houtsoorten afkomstig uit verschillende delen van de wereld. Het hout van de e-Koo-Boten komt uit Nieuw-Zeeland waar de naaldbomen in 25 jaar tot vijftig centimeter spanwijdte groeien. Net zo sterk en buigzaam als Iroko, zo bleek. Het enige nadeel waren de afmetingen: "De planken worden op twintig centimeter gezaagd." Maar ook daar werd een oplossing voor gevonden: de planken werden aan elkaar gelijmd.Waarom de eerste ecologische houten boot zo lang op zich liet wachten? Van Steenwijk heeft er wel een idee bij: "Er is geen vraag naar en er is nog geen ervaring. Botenbouwers werken altijd in opdracht en weten alleen dat tropisch hardhout jarenlang meegaat. Tijd en geld om op zoek te gaan naar alternatieven ontbreken."Die twee elementen waren er in het geval van Van Steenwijk wel. Als eigenaar van het ecologische bouwbedrijf Eco-bouw kon hij zijn eigen werkzaamheden en het experiment van de e-Koo-Boten voor een half jaar combineren. Nu de testfase succesvol is afgerond, wordt het hoog tijd voor de eerste verkoop.Afhankelijk van de afmetingen variëren prijzen van 2450 euro tot 4100 euro. Een elektrische motor kan er los worden bijgekocht. Dat hoeft niet natuurlijk: de boten worden standaard voorzien van roeiriemen.Er is een e-Koo-boot te zien bij webwinkel/store eco-logisch.nl in Amsterdam.  P+ webtip 1: e-Koo-Boten

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier