Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
25 juni 2010

SharePeople: Sociale ondernemers leren van elkaar

De circa twintig ondernemers uit ontwikkelingslanden hebben enerzijds behoefte aan bedrijfskundige kennis maar willen ook meer leren over leiderschap en persoonlijkheidsontwikkeling. Blaauw: "Ook stimuleren wij het leren van elkaar, door ze deze week twee-aan-twee met elkaar te laten optrekken. Daarnaast krijgen ze een Nederlandse coach." In een week kun je niet al te veel verwachten van kennisoverdracht, zegt Blaauw. "Ze kunnen wél veel onderzoeken. In elevator pitches leren ze bijvoorbeeld om kort neer te zetten wie ze zijn en wat ze willen."Vorig jaar organiseerde SharePeople een vergelijkbare week. Volgens Blaauw boekten de ondernemers toen onder meer resultaat op individuele cases. Zo slaagde een van hen erin via Return to Sender een deal met de HEMA te sluiten. Een Ethiopische ondernemer van een ecolodge, die zie voornamelijk richt op Europese toeristen "maar bij wijze van spreken nog nooit verder dan Addis Abeba was geweest", kreeg door deelname een bredere kijk op de wereld en begreep beter hoe hij zijn zaak moet runnen. De selectie van de ondernemers is gedaan door SharePeople. "We kennen ze al, want ze zijn allemaal wel eens betrokken geweest bij een project van ons." Om ervoor te zorgen dat de ondernemers het onderste uit de kan willen halen, moeten ze zelf financieel bijdragen aan de reis. P+ webtip: Share People Experience Week