Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
30 augustus 2010

Jojo sneakers: Ethisch verantwoorde schoenen

Twee 24-jarige jongens uit Brussel bedachten na hun afstuderen in 2009 een product waarmee ze het nuttige met het aangename wilden combineren. Matthieu Vaxelaire, met een achtergrond in bedrijfskunde en communicatiewetenschapper Christophe Nagel streven beide naar (zoals ze het zelf graag noemen) een "intelligente consumptie". En dus brachten ze een serie sneakers op de markt die cool en hip zijn en ook nog eens ontzettend ethisch verantwoord. Of, hoe ze het zelf uitleggen, niet alleen vanuit de gedachte "to buy ourselves nice things", maar ook "to do something original, while remaining true to the idea of helping, sharing and repairing".Voor de 79 euro die je neertelt voor een paar schoenen weet je zeker dat je een van de acht Millenniumdoelen van de Verenigde Naties steunt. Voor het aanplanten van bomen werkt Jojo samen met Tree-Nation, een internet-gemeenschap waar je een virtuele boom kan kopen in een park in Niger. Het doel: acht miljoen bomen planten om de woestijnvorming tegen te gaan. Het installeren van een waterpomp wordt uitgevoerd door de Amerikaanse NGO The Waterproject dat streeft naar schoon en veilig water voor iedereen.Dankzij het Project Tracking ID kan iedere kersverse eigenaar zijn eigen project volgen via fotobeelden, video-opnamen en de laatste updates over het project op de website van Jojo.De schoenen zijn een ontwerp van de Belgische modeontwerper Joachim de Callataÿ en worden gemaakt in Brazilië. En natuurlijk worden die met biologisch katoen geproduceerd in omstandigheden met respect voor arbeiders en milieu.
Een anonieme redactie op de lifestylewebsite Bright, die de schoenen al eerder presenteerde, heeft zo zijn vraagtekens bij de schoenen: "Allemaal mooi en wel, maar hoe kan je nu gemakkelijke schoenen kopen via internet? Wat met mijn draagcomfort? wat met pasvorm? Best hip, maar ik wil geen pijnlijke voeten en/of rug ten voordele van een extra boom." En dan nog iets: "Hoe kan ik opkomen voor de natuur met schoenen die aan de andere kant van de wereld gemaakt worden? Daar gaat mijn ecologische afdruk!" En daar zit wat in, hoeveel goedkoper de schoenen dan ook mogen worden van een productie aan de andere kant van de wereld. Want dit lijkt wel erg veel op een typisch gevalletje van het ene gat met het andere vullen.
Geïnteresseerden moeten snel zijn, want de eerste 4000 schoenen zijn in België bijna uitverkocht, zo waarschuwt Vaxelaire . Een nieuwe lichting komt waarschijnlijk pas begin volgend jaar. Eind september wordt de markt alvast uitgebreid: dan wordt de website ook in het Nederlands vertaald. P+ webtip: Jojo-project

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier