Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 september 2010

Beemster kaaswagens klaar voor boerengas

Drie van de vijf tankwagens die voor Beemster melk ophalen bij de boerderij en naar de kaasmakerij vervoeren sinds juli 2010 op een combinatie van diesel (70 procent) en lpg (30 procent). 

Twee wagens zijn bovendien voorzien van elektrische trailerbesturing. Hierdoor kunnen grotere wagens gebruikt worden om de melk op te halen van boerenerven. En zijn dus minder ritten nodig. De elektrische trailerbesturing leidt tot een betere wendbaarheid en stabiliteit, een lager gewicht en de wagens hebben naar verhouding weinig onderhoud nodig. Daarnaast hebben de chauffeurs van de wagens een cursus gevolgd in Het Nieuwe Rijden. Bij elkaar leveren de maatregelen een brandstofbesparing tot 15 procent op.

Het Bi Fuel systeem levert de groenste brandstof die op dit moment voor tankwagens voorhanden is, zegt Klaas Jan van Calker, duurzaamheidmanager voor Beemster: "We hebben samen met Danmel Transport in Oosthuizen en Meijer Melktransport uit Hardenberg gekeken naar alternatieven in de vorm van een hybride systeem dat deels elektrisch wordt aangedreven en honderd procent aardgas als brandstof. Vrachtwagens met zulke systemen hebben echter te weinig vermogen om 34 duizend liter melk te vervoeren."

Beemster en zijn transporteurs houden in de gaten of ze ook zelf brandstof kunnen gaan produceren. "Door onze keuze voor het Bifuel-systeem kunnen we, zodra het technologisch kan, overschakelen op ons eigen biogas. De melkveehouder produceert dan niet alleen meer zuivel maar ook de brandstof voor de eigen keten. Hierdoor wordt de keten gesloten", aldus Van Calker. Naar verwachting kunnen de wagens van Beemster vanaf 2011 biogas tanken, via mestvergisting opgewekt bij de veehouder. P+ webtip: CONO

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier