Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 september 2010

EEN: Virtueel activisme tegen armoede

Wie wil meedoen kan terecht op de website van EEN en een virtuele steen leggen op een virtuele muur die is gevuld met statements, variërend van "ik snoep graag eerlijke chocola", "ik geef wel eens geld aan goed doel" tot "ik ben EEN-supporter". Een steenlegger kan ook een eigen suggestie op zijn steen schrijven. Daarmee geeft hij "een krachtig signaal af" waarmee hij laat zien "te bouwen aan een wereld zonder armoede." De mogelijkheid bestaat de steen te delen met sociale netwerken waarop iemand actief is, zoals Hyves, Twitter en Facebook. Bekende Nederlanders als Inge de Bruijn en Froukje de Both lenen hun gezicht en naam aan de campagne. De campagne is bedoeld "om te laten zien wat Nederlanders doen aan de bestrijding van armoede en daarmee anderen te inspireren", zegt EEN-campagneleider Frederique Kram. De homepage van de campagne lijkt op die van een webwinkel. Informatie over de acht Millenniumdoelen is alleen te vinden achter een button en voert naar een "ingeframede" site van NCDO. Nergens is te lezen dat de kans op het halen van de ambitieuze Millenniumdoelen in 2015 (grofweg: het halveren van de wereldwijde armoede, veel minder moeder- en kindsterfte, toegang voor alle kinderen tot primair onderwijs, bestrijding van HIV/Aids en een duurzaam leefmilieu) zo goed als verkeken is. Kram: "Wij zetten zo laagdrempelig in op het grote Nederlandse publiek. Want veel mensen zijn steengoed bezig." P+ webtip: Webstite Een

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier