Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
14 oktober 2010

De Vegetarische Slager daagt alle vleeseters uit

Jaap Korteweg is van huis uit boer in West-Brabant. Spuiten met gif stond hem tegen en de varkenspest deed de deur dicht. Hij werd de eerste bioboer in zijn regio, niet ver van Breda. De publiciteit over Meatless in Goes bracht hem nog een stap verder. Dit bedrijf begon zoete lupine te kweken, een boon met een vezelstructuur die op vlees lijkt. Niet uiterlijk, reden waarom de brokjes Meatless meestal in een loempia of een kroket of in rookworsten verdwijnen. Of in de nieuwere Aziatische lekkernijen als dim sum en bakpao. Vooral met de yakitori, een gegrilde lupinespies met Japanse sojasaus, wordt de meest doorgewinterde vleeseter voor de gek gehouden.Nieuwer is het vlees dat ook echt op vlees lijkt. Het is een nieuwe eiwitstructuur, gebaseerd op soja. Bekend bij vegetariërs is tofu, het witte blok dat niet-vegetariërs smakeloos vinden, zelfs na kruiden. Dat kan allemaal niet van het vlees worden gezegd dat Ojah maakt, een bedrijf uit Wageningen met grote plannen. De winkel is dus nu open en loopt al meteen lekker. De prijzen zijn ietsje hoger in vergelijking met de kiloknallers in de supermarkt, maar het zijn dan ook specialiteiten. Ook te bestellen via de webwinkel.P+ webtip: De Vegetarische Slager

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier