Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 oktober 2010

P+ signaleert een duurzame innovatieregen

Enkele voorbeelden. Op de cover van P+ staat Willem-Jan Bluysssen (1960), marketeer bij Titan Wood. Hij staat op de schitterende houten brug bij Sneek. Al het hout werd en wordt geleverd door Titan Wood in Arnhem, dochter van Accsys Technologies. Het zogenaamde Accoya-hout wordt gemaakt op basis van een gepatenteerd proces genaamd acetyleren. Met behulp van geconcentreerd azijnzuur verandert de celwandstructuur van het hout. Door deze bewerking is het vermogen om in de vezels water op te nemen zeer sterk gereduceerd. Juist dat maakt hout zwak en vatbaar voor rot. Het wordt zelfs harder dan tropische hardhoutsoorten en is niet duurder dan beton of ijzer. Bijzonder aan de constructie van de brug is de bijdrage van in hout gespecialiseerde ingeniersbureaus, zoals dat van H.E. Lüning in Doetinchem. Voor het ontwerpen van die duurzame constructies wordt gebruik gemaakt van geavanceerde berekeningsmethoden om met zo min mogelijk materiaal toch heel sterke constructies te kunnen bouwen. De bevestigingsmethodieken in de knooppunten zijn zo ook Nederlandse ontwikkelingen en gepatenteerd. Titan Wood behaalde dit jaar het Cradle to Cradle Goud Certificaat, en won eerder andere prijzen zoals het Ei van Columbus 2008. Houtconstructeur H.E. Lüning werd dit jaar zevende in de algemene MKB Innovatie Top 100. Over de vraag of hij liever een prijs heeft of subsidie, zegt Bluyssen: "Liever subsidie. Dat krijg je eerder dan een prijs. Een subsidie kun je gebruiken voor je ontwikkeling. Pas als het product klaar is, kun je eindelijk in de prijzen vallen. Qua timing komt het dus beter uit. Maar wat marketing betreft zou ik liever een prijs ontvangen. Nu hebben we overigens voor de ontwikkeling van Accoya-hout nooit subsidie gehad. De tientallen miljoenen aan investeringen zijn door investeerders opgebracht, niet door de overheid. Nadeel van subsidie is ook de tijd die je ervoor moet nemen. Al die uren voor het aanvragen en verantwoorden moet je eigenlijk aftrekken van de opbrengst. De subsidietrajecten geven bovendien vernieuwingen te weinig kans, omdat echte innovatie niet ingebed is in bestaande wet-en regelgeving. Dat merken we nu ook nog met ons gemodificeerde hout. Het duurt zeker vijf jaar voordat een norm voor kozijnen is aangepast."Ruud Engelse (1980) van Ecougom won De Syntens Co-creation prijs 2010. Over zijn vinding zegt hij: "Eigenlijk brengen we een hele oude gewoonte terug. Er bestond in 1916 in Mexico al een natuurlijke kauwgom, gebaseerd op latex, van de rubberboom. Dit is later door snoepfabrikanten vervangen door een gum op plasticbasis, met chemische toevoegingen en smaakstoffen. Het afvalprobleem dat hierdoor wordt veroorzaakt is enorm. Alleen al Amsterdam is acht miljoen euro kwijt voor het schoonhouden van de metro. Ga eens voor de ingang van middelbare scholen kijken. Of in oude steden met ouderwetse bestrating. Ga er maar eens in staan met je schoen. Zo kwam ik op het idee. Kan dat niet anders? Kunnen we die rubbertappers niet blij maken? We zijn wereldwijd niet de eerste met deze herintroductie, maar wel in Nederland. We gaan er niet mee naar de Albert Heijn, maar naar natuur- en biowinkels, ecocampings en in onze eigen webshop, in smaken als menthol, sinaasappel en fireballs."
Over de vraag of hij liever een prijs heeft of subsidie, zegt hij: "Geen subsidie, maar klandizie. Ik heb geen cent subsidie ontvangen en ik wil het niet hebben ook. Als je je bedrijf niet boven het maaiveld kan houden zonder subsidie, heb je een waardeloos product. Geef mij maar klanten en plezier in mijn werk."Bert de Gooijer (1962) van Gomecsys was een van de genomineerden voor de Herman Wijffelsprijs 2009. Hij ontwikkelde een automotor die maar liefst 50 procent zuiniger is. Dat zit zo. Een automotor kent een gemiddelde afstelling, zodat er zowel bij hard als bij zacht rijden druk (compressie) blijft bestaan. Zo denken wij dat als we 100 kilometer rijden in de vijfde versnelling we heel erg zuinig rijden. Dat is ook wel zo, maar het kan nog zuiniger. Ideaal is de gemiddelde compressieverhouding dus niet, die eigenlijk vooral bedoeld is om te voorkomen dat een motor bij hard rijden gaat "pingelen". Een aanpassing kan ervoor zorgen dat de druk in de cilinder wel wordt afgestemd op de hoeveelheid gas die wordt gegeven. Dat maakt het rijden binnen de bebouwde kom ook een stuk gunstiger. Aan het systeem wordt al zeker tien jaar gesleuteld, maar de GoEngine-motor van Gomecsys heeft inmiddels alle kinderziektes overwonnen. Het idee is dus van oorsprong niet Nederlands, de perfectionering en de productie wel. Er is serieuze belangstelling vanuit China. De Europese automakers houden vooralsnog vast aan eigen research, waar soms ook al meer dan tien jaar ontwikkelingstijd in zit.
Over de vraag of hij liever een prijs heeft of subsidie, zegt De Gooijer: "Liever subsidie. Voor een innoverende onderneming met lange ontwikkelingstijden is er verder niet veel te vinden. Banken zijn niet happig om innovaties te financieren. Investeerders willen meteen grote pakken uit het aandelenpakket. En ik heb met SenterNovem (nu: Agentschap NL) alleen maar plezierig gewerkt. Ik vond de eisen niet overdreven, als je bedenkt over welke bedragen het gaat. De begeleiding en verantwoording was zeker niet overdreven tijdrovend. Ik ben dik tevreden." P+ webtip: Innovatieregen PDF

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier