Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
02 november 2010

Consument wil meer glasverpakkingen

Schaatskampioene Barbara de Loor is het gezicht van de glascampagne die vandaag in Nederland begint. Barbara de Loor: "Als topsporter heb ik altijd heel bewust keuzes moeten maken wat betreft mijn levensstijl. Je bent altijd bezig om de beste en meest gezonde keuze te maken om zo nog beter te kunnen presteren. Glas als verpakkingsmateriaal heeft meerdere voordelen waaronder dat het goed is voor je gezondheid. Ik kies voor glas."

Robert van Notten van Stichting Duurzaam Verpakkingsglas (SDV) zegt: "Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument niet alleen het recht op glasverpakkingen wil, maar ook bereid is daarnaar te handelen." Maar liefst 52 procenty van de Nederlandse respondenten geeft aan dat zij als consument "heel waarschijnlijk" meer producten in glas zouden kopen als dat ertoe bijdraagt dat er meer glas in de winkels beschikbaar komt. Bijna de helft van de Europese respondenten (42 procent) zegt dat zij bereid zijn meer te betalen voor het recht op glasverpakkingen. Nederlandse consumenten vinden ook dat producenten van consumptieartikelen (74 procent) en de overheid (67 procent) meer zouden moeten doen om glasverpakkingen voor consumenten beschikbaar te maken.

Over de hele linie willen consumenten dat er meer wordt gedaan om ervoor te zorgen dat er in vergelijking met de huidige situatie meer producten in glas worden aangeboden. Daarom werkt de Europese beweging Friends of Glass aan het ondersteunen en bevorderen van het recht van consumenten om voor producten in een glasverpakking te kunnen kiezen. P+ webtip: Website glascampagne

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier