Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
08 november 2010

Wereldz: MKB investeert 1,75 miljard euro in samenleving

Het onderzoek toont aan dat bedrijven vooral bijdragen in de vorm van donaties of de inzet van mensen. De belangrijkste reden om maatschappelijk betrokken te ondernemen is dat het leuk en inspirerend is (55 procent). Op de tweede plaats komt het argument "omdat het hoort". Een resterende 13 procent doet aan MBO "omdat het loont". Eerde de Swart van MVO Nederland trekt als conclusie: "Ondernemers geven massaal aan MBO leuk te vinden."

MVO Nederland presenteert de eerste resultaten van de Nationale MBO Monitor tijdens Wereldz, het grootste evenement over maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO)in Nederland. Meer dan 600 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de overheid en het maatschappelijk veld ontmoeten elkaar in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. Zij leren hoe grote en kleine bedrijven, samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties, MBO in praktijk brengen.

Tijdens Wereldz laten MBO-koplopers zoals Rabobank, Delta Lloyd Groep, UVIT, Albert Heijn, Tempo Team, KPN, IBM, Sanadome en Printrun zien hoe zij hun maatschappelijke betrokkenheid vorm geven. Aan bod komen vragen als: welk thema past bij de organisatie, hoe betrek je de medewerkers en hoe werk je effectief samen met partners van de overheid en uit het maatschappelijk veld?


Pierre van Hedel van Rabobank Foundation, een van de hoofdsponsors van het congres: "We willen ondernemers stimuleren om MBO structureel in te zetten. Daarbij kunnen onze lokale banken een sleutelrol spelen."

Het onderzoek laat zien dat de MKB-bedrijven meestal geen strategie hebben voor hun maatschappelijke betrokkenheid. Lucas Meijs, hoogleraar vrijwilligerswerk, civil society en ondernemingen: "Er zijn nog maar weinig voorbeelden van bedrijven met een echt strategisch lokaal MBO-beleid. Hier valt nog veel winst te boeken." 


Voor de Nationale MBO Monitor deed onderzoeksbureau EIM onderzoek onder 2000 MKB-bedrijven (van 0 tot 100 medewerkers) naar de wijze waarop zij bijdragen aan maatschappelijke doelen. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van het Nationaal Stimuleringsprogramma Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) van MVO Nederland. Doel is om bedrijven te helpen om meer en professioneler bij te dragen aan maatschappelijke doelen en vrijwilligerswerk. Het programma loopt tot en met 2012 en wordt gesubsidieerd door het Ministerie van VWS.

P+ webtip: Verslag van Wereldz 2010