Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
03 december 2010

Miljoen schade aan boot Wubbo Ockels

Uit de laatste P+ Bouwtrends: Een dag zeilen en dan voor een weekje genoeg energie hebben. Dat was de opgave die Wubbo Ockels zichzelf stelde. Hij zette zich met een team van studenten achter de computer en ging aan het rekenen en ontwerpen. Hij bedacht een nieuw type schroef, verkocht zijn huis en bouwde voor zichzelf en zijn vrouw Joos een ruim en comfortabel woonschip: de Ecolution. De astronaut werd schipper van de toekomst.Wat zal de Ecolution gekost hebben? Een kostprijs van 2,5 tot 3 miljoen euro misschien, schat Joos Ockels. Maar dan zijn alle uren denkwerk van haar man niet meegerekend. In de gewone verkoop moet toch wel aan 4 tot 5 miljoen euro gedacht worden. Is die markt er? Ze denkt van wel en ook scheepsbouwer Piet Wieringa van de werf No Limit Ships in Groningen hoopt er per jaar toch wel een of twee weg te kunnen zetten. "Die markt voor heel exclusieve jachten is er. Geld uit de Golf, rijke Amerikanen. De Ecolution biedt alle luxe die in dit segment gevraagd wordt, zelfs meer. Je kunt zeilend de wereld over." De maakprijs voor de familie Ockels kon gedrukt worden omdat de Rabobank als hoofdsponsor instapte. De bank stimuleert duurzame ontwikkelingen waar dat maar kan, ook technologie waarmee nieuwe markten kan worden ontwikkeld. Innovatie wordt met de Herman Wijffelsprijs gestimuleerd, ook op het gebied van duurzame energie en mobiliteit. Ockels bedacht voor dit zeilschip niets minder dan een nieuw type schroef, die al zeilende van vorm verandert. Als de familie Ockels laverend de Noordzee oversteekt, blijven de twee schroeven gewoon doordraaien, waarbij ze met elke omwenteling energie leveren aan een scheepslading batterijen. Het materiaal van de schroeven vervormt wanneer ze zelf weer voor de aandrijving moeten zorgen, want de Ecolution heeft wel een biodieselmotor aan boord. Je moet tenslotte soms een haven in.Ook andere sponsoren haalden de kostprijs omlaag. Miele met zeer energiezuinig apparatuur, Ahrend en zelfs de studio van Jan des Bouvrie, die het interieur ontwierp. Geen tropisch hardhout als teak en mahonie, maar lichte Europese houtsoorten. Ook vele, vele aan de scheepvaart gerelateerde bedrijven staken er hun energie in. De productvernieuwingen vinden hopelijk ook hun weg in kleinere, minder exclusieve boten. Wie weet, zal de nieuwe schroef van Ockels in de toekomst op elke buitenboordmotor gemonteerd worden, met bijbehorende apparatuur en batterij die zorgt voor verlichting en dergelijke. De oud-ruimtevaarder (inmiddels hoogleraar aan de TU Delft) en zijn vrouw hopen met deze schroeven met een snelheid van 10 knopen (18 kilometer per uur) toch mooi 2 x 10 kW te kunnen opwekken.Het was niet Wubbo maar zijn vrouw Joos die op het idee kwam. Het echtpaar zeilde al wel samen, al vele jaren zelfs. Maar om op een schip te gaan wonen, dat idee kwam bij Joos op toen ze een lange zeiltocht met vrienden over de oceaan maakte. Ze vertelt: "Ik dacht: Wow! Dat wil ik! Ik kwam thuis en zei tegen Wubbo: zullen we dat tweede huis in de Dordogne vergeten en op een boot gaan wonen? Hij vond het een goed idee, als dat schip dan maar een revolutionaire vooruitgang zou boeken op energiegebied. Dat is zijn ding. Mensen denken misschien dat zeilschepen alleen maar door wind worden voortgedreven, maar in elke grotere boot zit een motor en zijn allerlei voorzieningen die om energie vragen."Verder lezen? Download artikel over de Ecolution.P+ webtip: Ecolution in P+ BouwTrends

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier