Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 december 2010

Webmovie Wubbo Ockels: Sponsor Rabobank verzekerde schip

De Rabobank steunt het project van Ockels, omdat de techniek van de schroef die energie vastlegt, hopelijk de zeilvaart verder kan verduurzamen. P+ schreef eerder waarom de Ecolution gezien kan worden als een symbool van duurzaamheid. Ockels sloeg aan het rekenen, uitgaande van de energiebehoefte van de hele trits aan apparaten die in een huishouden staan: koffiemachine, afwasmachine, toilet- en douche, led-verlichting. Plus alle energie op het schip, zoals navigatieapparatuur, bediening van de elektrische zeilen. Want ook dat stond op het programma van eisen: het moest een boot worden die iemand alleen zou kunnen bedienen, zonder enige andere dekkrachten. Zo kwamen ze uit op het zogenaamde Aerorig-systeem, waar een elektrisch systeem van lieren voor de bediening van de 260 vierkante aan zeiloppervlakte zorgt. Het leverde twee futuristisch ogende draaiende masten van koolstof op, met een zeildoek dat aan de bovenkant rond afloopt. Maar... het kost allemaal energie.Joost Ockels: "Als we nou eens een week zeilen, dan moeten we genoeg energie hebben om een maand aan de kant te kunnen liggen." En hoogleraar Ockels voerde zijn berekeningen weer in de computer. Hoeveel batterijen zou hij dan nodig hebben? Hij kwam uit op een energiebehoefte van 300 kWh, oftewel 10.000 kilogram aan batterijen. Het schip werd langer en langer en kwam uit op bijna 26 meter en een gewicht van 65 ton. De romp moest vooral niet te rank zijn, om deze hoeveelheid energie-opslag kwijt te kunnen. Scheepsontwerper Gerard Dijkstra kwam met een model van een vrachtzeiler uit Australië, met veel ruimte in het vooronder voor de gebruikelijke loodballast. Daar konden nu de 120 industriële cellen van EnerSys geborgen worden, in de toekomst misschien andere accus van nikkel-metaalhybride (NiMH)of lithium polymeer (LiPo). De Ockels showden hun op 13 augustus gedoopte juweel inmiddels op Sail, waar ze pal achter de Stad Amsterdam (het schip dat de reis van Darwin opnieuw maakte) de hoofdstad binnenvoeren. Het was een combinatie van gouden verleden en een hoopvolle toekomst. Daarna lagen ze in de haven van IJmuiden, tijdens de HISWA. Zo kon Joos wennen aan haar nieuwe huis. "We willen in de haven van Scheveningen gaan liggen. Om dit te kunnen doen, hebben we ons eigen huis verkocht, een kast in Aerdenhout."P+ webtip: P+ Webmovie: Ockels goed verzekerd 


Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier