Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
09 december 2010

Jaap Bloem: Brief over "egomedia" aan Malcolm Gladwell

De open brief aan Malcolm Gladwell."Small Change" gebruikt Malcolm Gladwell als kop boven zijn artikel over social media. Voor de goede verstaander staat deze kop in schril contrast met de "Big Difference" die hij in de ondertitel van zijn bestseller "Tipping Point" soms ziet gebeuren als gevolg van "Little Things". Maar sociale media (een vreselijke term overigens) zijn geen "Little Things". Volgens mij is Gladwell het om te beginnen meer dan zat, te worden misbruikt door Web 2.0-propaganda. In het nieuwe "Social Media Handbuch" van Herrn Professor Doktor Daniel Michelis staat "Tipping Point" bijvoorbeeld weer op nummer 3 in een rijtje van 14 social media-klassiekers.Gladwell heeft gelijk en zegt nog net niet wat ik altijd graag aanhaal, namelijk: "Facebook Is To Socializing What Masturbation Is To Sex". In de commentaren bij die betreffende blogpost lezen we onder meer: "Facebook is merely self-gratifying. You do it just to please yourself in the end."Zo is het. Ik verwijs in dit verband ook graag naar het belangwekkende artikel van afgelopen zomer in "New Media & Society" van Alice Marwick (New York University) en danah boyd (Microsoft Research; zij schrijft haar naam bewust zonder hoofdletters). Het gaat over Twitter en we lezen er de volgende "micro-celebrity"-testimonial: "I guess I am tweeting to my friends, fans... and talking to myself". De spijker op zijn kop. Deze mensen behoren tot de 15 meest vervelende Twitter-typen, zoals begin 2010 gekarakteriseerd op het Soshable-weblog, waarvan de ondertitel luidt: "People soshalize. They dont care how its spelled. They just do it". Zucht.Als ik Gladwell was, zou ik ook niet graag worden geassocieerd met dit soort egomedia, zoals dus onder meer in het Handbuch van Michelis gebeurt. Zijn "strong tie vs. weak tie" verhaal beschouw ik als een onterechte analogie. In deze digitale tijd mag de invloed van (physically) weak ties via de een of andere U-bocht niet worden onderschat. Als om mij hierin te steunen bevat de november/december-editie van het gerenommeerde "Foreign Affairs" een bijdrage over "The Digital Disruption. Connectivity and the Diffusion of Power" van Eric Schmidt en Jared Cohen, respectievelijk Chairman/CEO en Director of Ideas bij Google. Ik volsta met 1 woord: WikiLeaks.Lees complete open brief (met vele links) als PDF-bestand, te downloaden via onderstaande link. P+ webtip 1: Open brief Jaap Bloem
P+ webtip 2: Inschrijven P+ Live@Night met Jaap Bloem