Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 december 2010

Erasmus / KPMG Master Thesis Award: Eerste wetenschap over Twitteren

Wibe van de Vijver kon de uitreiking niet bijwonen. Hij werkt inmiddels bij Google in Ierland, zat al in het vliegtuig om te vertrekken, maar door de sneeuw ging Schiphol dicht. Hij zal zijn prijs van 1000 euro dus later komen ophalen, en bedankte de jury in de lijn met zijn thesis: via internet.Zijn research maakte duidelijk dat dezelfde sociale media heel verschillend kunnen uitpakken voor organisaties met een tijdelijk of een permanent karakter. Een ad-hoc actiegroep, heel typisch voor dit nieuwe tijdperk, gebruikt de sociale media voor coördinatie en voorlichting. Voor organisaties die hun eigen voortbestaan ook belangrijk vinden, en eigen belang vooropstellen, proberen met de sociale media de binding met hun achterban te versterken en hun branding te verdiepen.Heel interessant is de bevinding van Van de Vijver dat media als Twitter, Facebook en YouTube ieder eigen karakteristieken hebben, die ze ieder voor zich geschikt maken voor een bepaalde fase van een actie. Facebook blijkt vooral praktisch te zijn in de periode die vooraf gaat aan het moment voordat actievoerders de straat op gaan. De organisatie kan via Facebook proberen zoveel mogelijk mensen te mobiliseren. Twitter is juist ontzettend handig tijdens demonstraties en actie. Er kan in real-time aan heel veel mensen tegelijk boodschappen worden doorgegeven. Elke positie van elke straathoek kan worden bekend gemaakt. YouTube is bewezen populair om bewijsmateriaal achteraf op te plaatsen, in de vorm van webmovies. Van de Vijver kreeg begeleiding van Gail Whiteman, die ook de prijswinnaar van vorig jaar begeleidde.De jury, waarin ook P+ zat, hoopt dat deze thesis van Van de Vijver een opening is naar een nieuwe school van denken, en bedrijven kan helpen bij het ontwikkelen van "stakeholder engagement"; overleg met alle betrokkenen bij een onderneming. Volgens de jury biedt dit onderzoek daarvoor voldoende aanknopingspunten.Bij afwezigheid van de prijswinnaar reikte juryvoorzitter Jan van de Herik van KPMG wel de andere prijzen uit. De tweede prijs ging naar Anke Hoekstra voor haar thesis "Water Operator Partnerships in Fragile Environments", goed voor een prijsbedrag van 500 euro. Een bijzondere vermelding kreeg ook nog de nummer 3, Mathijs Eefting, met een bijzonder werkstuk getiteld "Socially Responsible Purchasing and Firm Benefits". Hij won er eerder al de scriptieprijs 2010 van de NEVI mee, de organisatie van inkopers. En inderdaad biedt Eefting een interessant onderzoek, door vast te stellen dat wanneer financiële directeuren beseffen dat het uitwisselen van bedrijfsinformatie met andere schakels in de keten van toeleveranciers, duurzame productinnovaties kan versnellen, de opbrengst van duurzame producten daardoor kan worden verhoogd.

P+ webtip: Rotterdam School of Management

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier