Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
12 januari 2011

Wereldonderzoek: MVO zonder innovatieve producten zinloos

 

 

De onderzoekers ontdekten dat bij een bedrijf met een marktwaarde van 48 miljard dollar een toename van MVO-activiteiten resulteerde in 17 miljoen extra winst. Maar wanneer een bedrijf niet innovatief is, zullen consumenten ondanks het MVO-beleid toch afhaken, omdat de producten niet meer voldoen aan hun hogere eisen. De les is dus dat MVO altijd in hand moet gaan met productverbetering, anders beschouwen klanten groene claims als een lege huls, en voelen ze zich gemanipuleerd. Een gebrek aan innovatie wordt ook gezien als een teken dat een onderneming de concurrentie niet voldoende aan kan. Ook investeerders zullen hun twijfels hebben bij toekomstige rendementen van de onderneming.Als tips voor managers doen de twee onderzoekers een voorstel, dat al door vele Nederlandse bedrijven in praktijk wordt gebracht: Zie MVO niet als filantropie en ga verder dan dat. Topbedrijven als United Parcel Service (UPS), Alcoa en Verizon Communications investeren in een rijk scala aan initiatieven voor de medewerkers, zoals scholing en veiligheid. Maar ze hebben ook allemaal een vrijwilligersprogramma die de onderneming duidelijk zichtbaar maken voor de lokale samenleving: dat helpt bij keuzes die deze burgers als consument maken. Ook doet het de trots voor het bedrijf groeien en ook dat verhoogt tevredenheid bij klanten en marktwaarde van de onderneming.De onderzoekers gebruikten "longitudinal data" om de link tussen MVO en de waarde van een onderneming op de markt te kunnen bepalen. Hun gegevens zijn onder andere afkomstig van Fortune 500 bedrijven over de periode 2001-2004. Het onderzoek is in 2006 gepubliceerd in de Journal of Marketing, maar begint nu pas op waarde geschat te worden. De website van het Network of Sustainability zet de bevindingen op de eerste plaats van "Research Findings of 2010".P+ webtip: Het onderzoek van Luo en Bhattacharya