Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
16 januari 2011

Hago Next: Schoonmakers in het zonnetje

Waar werd "Hago Next" gelanceerd? Op een perron van NS Utrecht, waar vorig jaar de grote schoonmaakstakingen waren. Er is sindsdien heel veel geleerd, en MVO-manager Annette van Waning van het moederbedrijf Vebego voerde een van de meest uitgebreide stakeholderrondes die wij ooit meemaakten. De belangrijkste stakeholders stapten dan ook op de trein, die "Hago Next" symbolisch naar Arnhem en Deventer liet rijden: vakbonden, MVO Nederland, de maker van de Zembla-uitzending over de "cowboypraktijken", inkopers, wetenschappers, noem maar op. Van Waning: "We willen terug naar een situatie waarin schoonmakers weer onderdeel uitmaken van het bedrijf. Dat zal voor iedereen weer eventjes wennen zijn, ook voor de schoonmakers zelf. Het kan zijn dat ze vragen en opmerkingen krijgen van medewerkers. Dat ze zelf even moeten vragen of er ergens bij mogen."Naast "respect" is ook het woord "transparantie" hoofdzaak bij Hago Next. Van Waning: "We geven de schoonmakers een smartphone mee, waardoor het werk inzichtelijk wordt." Alle functionaliteiten van de mobiele telefoon zijn ingezet (waaronder camera, GPS, QR-code scanning). Met een simpele interface zijn ze door iedereen, vrijwel zonder enige uitleg, direct te bedienen. Denk aan het scannen van schoon te maken ruimtes of het doorgeven van opdrachten aan de schoonmaker ter plaatse door middel van GPS. Maar ook het direct plaatsen van bestellingen van schoonmaakmiddelen of het melden van defecten of problemen in gebouwen. Met de mobiele inzet krijgt Hago Next inzicht in management-rapportages als verantwoording voor het aantal uren dat nodig is voor het afgesproken kwaliteitsniveau. Ook draagt de mobiele cleankit bij aan een herwaardering van het vak. Tijd, aandacht en waardering voor de vakschoonmaker die het uiteindelijk allemaal realiseert.Ben ter Horst, de ondernemer van Hago Next, gaat spannende contracten aanbieden. Zijn missie: niets minder dan een keerpunt veroorzaken in de trend die ertoe leidde dat de schoonmaakbranche voor hetzelfde geld geen 350 vierkante meter schoonmaakte, maar 750 vierkante meter. Alle grote bedrijven deden aan deze "Race to the Bottom" mee. Volgens Ter Horst maakte het van schoonmaker topsporters, maar gouden medailles bleven uit. Wel klachten als de kwaliteit eens een keertje wat minder was. "De schoonmaak is een wegwerpartikel geworden, maar het is wel allemaal mensenwerk. En goedkoop is duurkoop."Hago is een topvijfspeler in de markt voor schoonmaakbedrijven. Het is een landelijk opererend familiebedrijf, gespecialiseerd in schoonmaak op kantoren, transport, onderwijs en industrie. In totaal telt Hago 6.300 medewerkers. De totale omzet van Hago, Hago Zorg en Hago Airport Services in 2009 bedroeg 156 miljoen euro. Hago en Hago Zorg maken deel uit van Vebego International, dat in zes landen actief is op het gebied van schoonmaak en facilitaire dienstverlening, gezondheidszorg en personeelsdiensten. De oprichter van dit concern begon tijdens de Tweede Wereldoorlog als glazenwasser, om te voorkomen dat hij door de bezetter naar Duitsland werd gestuurd voor de Arbeidseinsatz.P+ webtip: Hago Next

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier