Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
24 januari 2011

Zeurende vrouwen gaan het klimaat redden

Voor wie de Bijbel een beetje kent, is de uitslag van dit onderzoek geen verrassing. We slaan er de Spreuken op na (21:9): "Het is beter te wonen op de hoek van het dak, dan met een humeurige vrouw in huis." De update van deze oude wijsheid werd verzorgd door het Britse onderzoeksbureau ICM, in opdracht van Climate Week. Niet minder dan 2003 volwassenen werden ondervraagd. Wie heeft de grootste invloed op groene keuzes?+ Eigen partner: 58 procent
+ Vrienden: 41 procent
+ Ouders: 36 procent
+ Kerken: tussen 36 en 7 procent
+ Regering: 7 procent
+ Media: 6 procentEn waarom zijn vrienden zo belangrijk? Simpel groepsgedrag. De ondervraagden willen geen buitenbeentje worden, zo zegt 84 procent. Zelfs klimaatsceptici voegen zich in de groep, als de meerderheid ervan overtuigd is dat biologische boodschappen beter zijn voor mens en wereld. Erbij willen horen, dat is belangrijker dan het voorbeeld dat beroemdheden geven, zo blijkt uit het onderzoek. Dat is een belangrijkere uitkomst voor milieugroepen dan op het eerste oog zou lijken. Welke organisatie heeft nog geen eigen "klimaatambassadeurs"? Het Wereldnatuurfonds grossiert er zo ongeveer in. Ook vervelend nieuws voor de media die beter verkopen met een bekend gezicht op de cover. Het lijkt allemaal leuk, maar in de praktijk zou het Wereldnatuurfonds beter kunnen inzetten op het vergroenen van een meerderheid van bewoners en winkeliers in de PC Hooftstraat, dan op de sterren die er hun dure laarsjes kopen. Als de PC de eerste straat in Nederland zonder plastic zou zijn, zou dit misschien wel eens meer impact kunnen hebben dan honderd toespraken van Prins Willem Alexander over waterproblematiek. Zo becommentarieerde ook hoogleraar Lord Anthony Giddens dit onderzoek. De "meest geciteerde socioloog op aarde" liet weten: "De mens is een kuddedier; we willen niet graag buitengesloten worden, buiten de groep komen te staan. Het belonen van positief gedrag op het gebied van klimaatverandering is daarom een enorm krachtig instrument. Studies hebben uitgewezen dat wanneer mensen handelen volgens hun waarden, sociale waarden ook vorm kunnen krijgen door het gedrag van anderen. Praktische voorbeelden zijn vaak veel sterker dan verhitte discussies."Climate Week testte de uitkomst van het onderzoek en vroeg Brand Research Consultancy toch nog even welke groene sterren ietsjepietsje invloed hebben. Vijfhonderd Britten gaven hun voorkeur aan en in de top 10 kwam Leonardi DiCaprio niet eens meer voor. De lijst is enigszins vertekend met Britse bekenden, die wij soms niet eens kennen. 1. Al Gore
2. Bill Gates
3. Arnold Schwarzenegger
4. Boris Johnson (burgemeester Londen)
5. David Beckham (voetballer)
6. Ken Livingstone (oud-burgemeester Londen)
7. Chris Martin (zanger Coldplay)
8. Chery Cole (zangeres en X-factor jurylid)
9. Gwyneth Paltrow (actrice)
10. Duncan Bannatyne (Schotse Business Angel)P+ webtip: Onderzoek zeurende vrouwen

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier