Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 februari 2011

Nudge: Consumenten laten werknemers aan kantorencompetitie beginnen

Nudge en Alliander hebben samen invulling gegeven aan het thema duurzaamheid binnen het Senior Management Programma. De top 20 managers binnen Alliander kregen een duurzame Challenge waarin ze een idee uit de Broedplaats van Nudge als inspiratie gebruikten om een concreet plan van aanpak te formuleren. Deze pitch werd opgenomen op video en zowel medewerkers van Alliander als de Nudge Community (7.000 namen!) konden hierop stemmen.De afgelopen dagen hebben medewerkers via Alliander en de "Nudgers" online hun stem uitbracht op drie verschillende ideeën. Er was dus de "groene kantorenstrijd", de mogelijkheid om groene producten aan te schaffen via het Persoonlijk Budget Arbeidsvoorwaarden, of het verspreiden van duurzame ideeën door heel Nederland op de bussen van Alliander, een bedrijf dat in een deel van het land verantwoordelijk is voor het vaste gas- en elektriciteitsnetwerk. In een ander deel van het land is dat Enexis.Intern bij Alliander gingen de meeste stemmen (183) uit naar het idee om groene producten te kunnen kopen met het Persoonlijk Budget Arbeidsvoorwaarden. Het idee voor een "groene kantorenstrijd" kreeg intern 113 stemmen. Bij de totale stemming kwam de "groene kantorenstrijd" echter met 268 stemmen als winnaar uit de bus, gevolgd door het idee van groene arbeidsvoorwaarden in het Persoonlijk Budget Arbeidsvoorwaarden (212 stemmen). Ook een jury selecteerde in haar eindoordeel de "groene kantorenstrijd" als het winnende idee, net zoals de meeste "Nudgers" dus. En wat gaat die groene kantorenstrijd inhouden? Juryvoorzitter Paul Corton, directeur Regulering & MVO: "Dit idee mobiliseert een grote groep mensen die actief meedoen aan een groene competitie, waarbij het erom draait wie het groenste kantoor heeft. We kunnen het idee bovendien nog grootser aanpakken door op termijn de strijd ook met kantoren buiten Alliander aan te gaan." Ook wij van P+ vinden de groene kantorencompetitie veruit de beste keuze. Het is al eens eerder in het klein gedaan op het hoofdkantoor van ABN Amro in Amsterdam, voordat het een staatsbank was. Drie verdiepingen gingen met drie andere verdiepingen in competitie, wie het beste energie kon bezuinigen. De verschillen bleken enorm te zijn. Initiatiefnemer Peter van Luttervelt leerde er uit dat hoofdkantoren vaak geen flauw idee hebben hoeveel energie ze verstoken: ze huren het pand vaak inclusief gas en elektriciteit. "Als er nog ergens veel te winnen is, dan is het wel inzage het werkelijk gebruik."  P+ webtip: Nudge over Kantorencompetitie

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier