Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
03 februari 2011

Greenwheels: De eerste elektrische deelauto rijdt

DJ Isis, tevens nachtburgemeester van Amsterdam, had de eer om de eerste in Amsterdam Oud Zuid te openen. Ingrediënten: een volledig elektrische Peugeot iOn, een oplaadpunt van Essent dat de wagens voorziet van groene stroom, een handvol vertegenwoordigers in pak van het stadsdeel, de gemeente, Essent, Greenwheels en Peugeot (die speciaal uit Frankrijk was ingevlogen) en een rij wachtende Greenwheelsgebruikers die stonden te trappelen van ongeduld voor hun eerste testritje. Zij en nog 20.000 andere Greenwheelsrijders in Nederland mogen de komende tijd proefkonijn spelen in de pilot die wordt ondersteund met subsidie vanuit de Proeftuinenregeling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het doel: duurzame mobiliteit in de praktijk stimuleren en het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. De elektrische auto is bij uitstek geschikt voor het Greenwheelssysteem, vindt Gijs van Lokeren Campagne, een van de oprichter van Greenwheels. Die is de eerste jaren beduidend duurder, maar een elektrische auto die je deelt wordt al een stuk aantrekkelijker. Deelwagens worden vaker gebruikt en hebben in korte tijd veel meer kilometers op de teller staan. De gemiddelde rit van de Greenwheelsautomobolist is kort: 90 procent van de ritten kan op een acculading worden gereden. Voor de langere afstanden kunnen nog altijd beter de benzine wagens gebruikt worden. Bovendien is 83 procent van de deelautogebruikers positief of heel positief over de elektrische auto, vertelt Van Lokeren Campagne: "De deelauto is een goede, laagdrempelige manier om kennis te maken met elektrisch rijden. In korte tijd kunnen veel mensen er gebruik van maken." Volgens Van Lokeren zal het niet lang meer duren of alle Greenwheelsgebruikers kunnen elektrisch rijden.Marco Krueger, stadsdeelwethouder van Oud Zuid, is trots op de eerste elektrische autodeelplek in zijn stadsdeel: "Het is een mooie plek, goed zichtbaar voor iedereen en het past bij ons beleid: een schonere lucht, een bewust autogebruik en een minder groot beslag van de schaarse openbare ruimte." Er zijn op dit moment al zeventien oplaadpunten voor wagens en zeventien oplaadpunten voor scooters op de stoep gerealiseerd. Binnenkort komen daar ook nog negentien oplaadpunten voor wagens bij. Ook is het stadsdeel hard bezig met een oplaadpunt voor snelladen, laat Krueger weten: "Dan duurt het opladen geen acht uur meer, maar dertig minuten of korter."De auto van DJ Isis was gelukkig al opgeladen. Haar eerste testrit doorstaat ze met glans. P+ webtip: Greenwheels

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier