Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 februari 2011

Philips investeert 2 miljard in groene innovaties

"Wij zien duurzaamheid niet alleen als groeimotor, maar als een integraal onderdeel van het DNA van Philips", aldus Rudy Provoost, voorzitter van de Philips Sustainability Board en CEO van Philips Lighting. "Door onze investeringen in groene innovaties te verdubbelen tot aan 2015, onderstrepen we onze ambitie om zinvolle en duurzame oplossingen op het gebied van welzijn en gezondheid te leveren. Die inzet past ook in onze groeistrategie Vision 2015 die wereldwijde trends (zoals de behoefte aan meer duurzame en energiezuinige producten en oplossingen) als uitgangspunt heeft.De gestegen omzet uit groene producten werd voornamelijk gehaald door de aandacht van Philips voor EcoDesign binnen alle sectoren, een proces dat is gericht op het ontwikkelen van producten die gedurende hun levenscyclus het milieu beduidend minder belasten. Een recente introductie van een Groen Product bij Philips Healthcare is bijvoorbeeld het patiëntbewakingssysteem Philips Essential, dat is gericht op de klinische werkstroom en patiëntveiligheid tijdens het vervoer van patiënten. Deze innovatie verbruikt 48 procent minder energie, weegt 72 procent minder (ook de verpakking weegt 32 procent minder) en beschikt over een loodvrije accu. Een van de meest opvallende Groene Producten die Consumer Lifestyle onlangs heeft geïntroduceerd, is de Econova, de eerste televisie ter wereld die vrij is van pvc en broomhoudende brandvertragers. Bovendien heeft dit toestel niet alleen het EU-energielabel "A+" gekregen, maar is het ook door de EISA (European Imaging and Sound Association) uitgeroepen tot "European Green TV 2010-2011".De divisie Lighting was verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de totale omzet uit Groene Producten en heeft opnieuw belangrijke vooruitgang geboekt met de marktintroductie van de 12 watt-lamp EnduraLED, het eerste alternatief in de verlichtingsindustrie voor de traditionele gloeilamp van 60 watt. Deze lamp werd bij de Tomorrow Awards 2010 van de ALA (American Lighting Association) bekroond als beste LED-vervangingslamp en is door het tijdschrift Popular Science uitgeroepen tot "Product van het Jaar 2010". Groene Producten bieden een duidelijk milieuvoordeel op één of meer groene aandachtsgebieden: energiezuinigheid, verpakking, gevaarlijke stoffen, gewicht, afvalverwerking/hergebruik en betrouwbaarheid tijdens de gehele levensduur. Daarnaast wordt de zogeheten "LifeCycle"-methode toegepast om de totale milieuprestatie van een product te bepalen. Daarmee kunnen de milieueffecten van een product tijdens de hele levenscyclus worden geanalyseerd (grondstoffen, productie, gebruik en verwerking van het product bij het afdanken). Groene producten moeten op een van deze aandachtsgebieden duidelijk beter te scoren (ten minste 10 procent) dan het referentieproduct, meestal een concurrerend product of een eerder product binnen een bepaalde productreeks. P+ webtip: Duurzaamheidsverslag Philips