Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 februari 2011

Nieuwe P+ over motivatie: Energized!

Het artikel "Energized" begint als volgt.Projectontwikkelaar Onno Dwars (1980) van VolkerWessels Vastgoed schreef inspirerende columns aan zijn directie. Die gingen bijvoorbeeld over duurzame hypotheken en kopershandleidingen voor het gebruik van huizen. Doel: zijn collegae winnen voor duurzaamheid. Om dezelfde reden hing Karin Rikkers (1971) van energienetwerkbedrijf Alliander "mensvriendelijke" jassen aan de deuren van de beslissers in haar organisatie. En richtte Simon Mulder (1981) van technisch dienstverlener Cofely een jongerencel op, waarin de duurzaamheidsfanaten in het bedrijf de krachten bundelden. Met dit type acties steken jonge managers hun hoofden boven het maaiveld. Ze willen daarmee bereiken dat hun bedrijven duurzame kansen grijpen. Zowel Mulder, als Dwars en Rikkers zijn als het ware activisten die van binnenuit werken. Ze slagen erin om verduurzaming aan te jagen. Dit danken ze aan hun oorspronkelijke aanpak. Maar vooral omdat ze het initiatief nemen en met tomeloze energie voor het onderwerp gaan.Mulder van Cofely vertelt hoe het allemaal begon: "Onze CEO heeft goede intenties. Maar wij, jonge managers, wilden niet wachten tot er eindelijk duurzaam beleid zou zijn. Daarom hebben we uit eigen initiatief de jongerenclub STOER (Statement Of Environmental Responsibility) opgericht. We wilden af van het geitenwollensokkenimago en de regelzucht rond duurzaamheid. We kwamen daarom met concrete actieplannen voor verduurzaming en mogelijke business cases. Zo hebben we er aan bijgedragen dat A-, B- en C-labeling voor het wagenpark is ingevoerd. Verder maakten we een brochure over de duurzame prestaties van ons hoofdkantoor. Daar staat onomwonden in wat we al hebben gedaan, maar ook wat er nog moet gebeuren." STOER groeide in de loop van de tijd uit tot een soort duurzame guerillagroep zonder budget en verantwoordelijkheden, maar met een eigen webportal. De raad van bestuur van Cofely heeft de club omarmd. "Dat we STOER uit enthousiasme en in onze vrije tijd op poten hadden gezet, sprak zeer aan." vertelt Mulder. Thalita van Ogtrop werkte eerst voor designbureau Reggs, nu The Circle Economy. Het is een platform voor individuen, bedrijven en organisaties die werken aan een verandering van een lineaire naar een circulaire economie. Het streven: een turnaround van het economisch denken, waarbij de winst niet alleen wordt gemeten in geld maar ook in sociale en ecologische waarde.Haar motivatie: "Met The Circle Economy hebben we internationale ambities. We gaan organisaties helpen bij een werkelijke systeemverandering. Daarbij laten we ons inspireren door vergelijkbare initiatieven zoals The Blue Economy (Gunter Pauli), Biomimicry, Cradle to Cradle en The Natural Step. The Circle helpt individuen, bedrijven en organisaties via zogeheten change agents bij het veranderingsproces. We richten ons daarbij op drie pilaren: educatie, het begeleiden van het transformatieproces en kapitaalstromen. We gaan samenwerken met consultants, bekende universiteiten, investeerders, lobbyisten en mediapartners. Een doel is om de succesvolle circulaire bedrijven te laten groeien en onder de aandacht te brengen bij het publiek, zodat bepaalde investeerders alleen nog maar in deze bedrijven willen investeren. We zijn een organisatie van verschillende generaties: ervaren senioren en jonge honden. De ervaren krachten heb je nodig vanwege hun kennis en netwerk. Maar zonder jongeren kan het zeker niet. Wij durven beter te delen, zijn opener en nog puur. Maar het belangrijkste is dat jongeren creatief zijn, buiten de gebaande paden denken. Dat is onontbeerlijk als je bedrijven fundamenteel wilt veranderen. Die creativiteit zie je ook bij de jongeren van The Circle: wij bedenken allerlei businessplannen, zoals een marktplaats voor afval."P+ webtip: Coverstory P+ over Motivatie