Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
07 maart 2011

Vervuiling papieren magazine of iPad-magazine even groot

De Zweedse uitgevers kregen steeds meer vragen, in het bijzonder van adverteerders, over de relatie tussen tijdschriften en het milieu. Online-uitgaven zouden milieuvriendelijker zijn dan gedrukte, zo dachten de meesten. De organisatie vond het echter te ver gaan om dit zonder meer aan te nemen. Daarom werd besloten dit serieus te onderzoeken.Het uitgebreide onderzoek toont aan dat het lezen van een papieren tijdschriften per jaar 1 kilo carbondioxide oplevert. Dat is te vergelijken met twee uur tv-kijken of acht kilometer rijden in een auto met lage uitstoot. Maar, zo rekenden de Zweden uit, dat geldt hetzelfde ook voor digitale tijdschriften. De resultaten bevestigen wat de organisatie al vermoedde, dat zowel het lezen van papier als digitaal weinig impact heeft op het milieu. Bij digitaal lezen is het veel meer van belang wat voor soort elektriciteit de lezer gebruikt. Wie groene stroom inkoopt, doet het beter. Bij papieren tijdschriften zijn weer andere factoren belangrijk, zoals waar het blad is gedrukt en hoe het papier is gemaakt. Wel verrassend is dat het onderzoek aantoonde dat het grootste aandeel in de totale uitstoot bij het maken van tijdschriften niet het maken van papier, maar de journalistieke inspanning is, met maar liefst 16 procent van de CO2-uitstoot. En dat verandert niet, of er nu digitaal of van papier wordt gelezen.P+ webtip: Zweedse Life Cycle Analysis

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier