Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
08 maart 2011

P+-fotograaf Jan van der Woning is voer voor filosofen

Het effect van de 396 graden-opname is op de expositie goed te zien, op verschillende beelden die Van der Woning voor P+ maakte. De fotograaf staat bijvoorbeeld in de wei en is omringd door nieuwsgierige koeien. Het zijn de producenten van de melk voor het ijs van Ben en Jerry. Op de linkerkant van de foto is een koe nog vol aandacht voor een soortgenoot. Aan de rechterkant van de foto kijkt diezelfde koe stomverbaasd recht in de lens. In zijn openingstoespraak bij deze expo noemde Jan Bom dit "een nieuwe revolutie in het denken over de fotografie". Hij maakte een vergelijking met het werk van de Fransman Henry Cartier Bresson, mede-oprichter van roemruchte foto-agentschap Magnum. Bom: "Hij verkende de technische vernieuwing van het fotograferen met de nieuwe compacte Leica, waardoor je als fotograaf voor het eerst de straat op kon om spontane situaties te fotograferen. Zijn ultieme foto: een man die over een gigantische waterplas op straat springt. Zwevend in de lucht. Net voordat hij die plas gaat vallen, want hij gaat het dus niet redden, dat is duidelijk. Cartier bedacht hiervoor een term: "The Decisive Moment; het beslissende moment". Alleen die fractie van een seconde. Die perfectie. Alleen dat kon de goede foto zijn. Zijn generatiegenoot Robert Capa maakte vanuit diezelfde filosofie ook een historische foto, van een soldaat in de Spaanse Burgeroorlog die opspringt en een kogel ontvangt. Capa heeft toen het moment van sterven gevangen in 1 beeld. Het was de technologie die deze vernieuwing mogelijk maakte." Volgens Bom is er door de panoramatechnologie een nieuwe benoeming mogelijk. "Omdat de camera van Jan minstens 3 seconden de tijd nodig heeft om zijn rondje te draaien, staat de tijd niet langer stil. En dat in een nieuwe eeuw waarin het niet meer over die ene seconde gaat, maar er een grote behoefte is aan denken op lange termijn, een totaalvisie, een inzicht in het geheel. We leven in een tijd waarin we weer willen weten wat er in nou weer op ons bord ligt. Waar komt het vandaan? Wat zit er in? Welke grondstoffen? Wat is ermee gebeurd, onderweg? Kortom: hoe zit die keten in elkaar? Er duiken nieuwe termen op als "circulaire economie". Van dat denken is de panoramafotografie van Jan van der Woning met al die ronde vormen een exponent. Een file op een kaarsrechte weg van elektrische wagens lijkt op zijn foto een ronde wereldbol geworden. Maar bovenal: hij trapt niet het moment, maar de voorbijgaande tijd op de staart. Jan van der Woning is niet de man van "The Decisive Moment, maar door de nieuwe techniek de man van "The Everlasting Moment"."Bom sprak tenslotte de volgende wens uit: "Ik hoop dat deze voorzet van mijn kant iemand op een idee brengt. Of dat een filosoof die de komende weken op het Stadhuis moet zijn, of de opera bezoekt, zelf op de gedachte komt om deze fotografie beter dan ik dat nu doe in onze tijd te plaatsen."P+ webtip: Panoramabeelden van Jan van der Woning