Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 maart 2011

LimiTee: Abonnement op unieke T-shirts

Linda Braber (33) had altijd al iets met T-shirts. En dan vooral met dat wat er op stond. Als creatieve geest met oog voor duurzaamheid miste ze echter wat in het aanbod. De combinatie van biologisch katoen en grappige, mooi gemaakte ontwerpen met een duurzame insteek bijvoorbeeld, was ze nog niet tegengekomen. Ze besloot haar eigen netwerk in te zetten dat ze als freelance beeldredacteur de afgelopen jaren op had weten te bouwen. Een jaarabonnement op LimiTee betekent dat er vier keer per jaar een verrassing in de vorm van een bedrukt T-shirt met korte mouwen op je deurmat ligt, vertelt Braber. Elke editie werkt een kunstenaar voor LimiTee een actueel onderwerp uit op het gebied van duurzaamheid. Braber: "Dat kunnen blije bijenvolken in Parijs of Amsterdam zijn die honing produceren waar geen lood of dioxine inzit, stadslandbouw in Almere of een No Impact Life waar je zo min mogelijk afval produceert." De naam LimiTee heeft alles te maken met de gelimiteerde edities waarin de T-shirts worden uitgevoerd: "Het aantal te bedrukken T-shirts is gelijk aan het aantal abonnees. Een LimiTee nabestellen kan dus nooit."De T-shirts van LimiTee zijn gemaakt van biologisch katoen, fair trade geproduceerd door Hanes en met de hand gezeefdrukt door Groene Was, een duurzame textieldrukkerij. "De mannen van Groene Was promoten duurzaam textiel door middel van samenwerking met leveranciers van biologisch textiel en het voortdurend verbeteren van het drukproces."
Helemaal biologisch afbreekbaar is de inkt van de Groene Was nog niet, zegt Braber, maar daar wordt aan gewerkt: "Onze T-shirts worden met de hand bedrukt door middel van zeefdruktechniek met inkten die meestal waterdragend zijn. Er wordt gekeken hoe deze nog milieuvriendelijker te maken." Het eerste T-shirt werd geïllustreerd door grafisch ontwerper Tomas Schats en was een toespeling op de blije stadsbijen. Het tweede ontwerp moet tot maandag 21 maart nog een groot geheim blijven: "Anders is de lol eraf." Zeker is dat de volgende editie gemaakt zal zijn door Lobke van Aar of Roel Venderbosch, eveneens grafisch ontwerpers. De LimiTee shirts zijn er voor dames in de maten S tot en met XXL en voor heren tot en met XXXL. De kleur van het shirt wordt gekozen door Braber en de illustrator, afhankelijk van hoe de illustratie er uit ziet. Een jaarabonnement kost 100 euro. Je kunt de T-shirts ook cadeau doen, per stuk (30 euro) of als jaarabonnement. Dan krijg je 4 T-shirts toegezonden, elk kwartaal een.P+ webtip: Limitee

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier