Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
30 maart 2011

AutoRai: Nutteloos onderzoek subsidie elektrische auto

NU zakelijk maakte een bericht over het onderzoek van AutoRai:"De stimulans van de overheid zou volgens 34 procent van de ondervraagden moeten bestaan uit fiscaal voordeel. Nog eens 33 procent is voor een subsidie op de aanschafprijs van een elektrische auto. Ruim driekwart vindt de prijs voor elektrische wagens niet marktconform, maar verwacht wel binnen vijf jaar zich te gaan oriënteren op een dergelijk model. Van belang is, naast een lagere prijs, het aantal oplaadpunten." Het bericht gaat verder: "Zeven op de tien ondervraagde Nederlanders nemen zich wel voor een zuinigere (1 op 25) auto aan te schaffen. Een kwart van hen is al actief aan het oriënteren. Uit het onderzoek blijkt verder dat auto-eigenaren niet goed op de hoogte zijn van het energielabel van hun auto, maar wel vaak denken dat hun auto zuiniger is dan wagens van dezelfde grootte."We citeren nu een website over elektrisch rijden: "Interessante voordelen van een elektrische auto zijn dat u geen BPM en geen wegenbelasting betaalt. In de lease hebben berijders van een elektrische auto momenteel een leasebijtelling van 0 procent. U leest het goed, NUL PROCENT BIJTELLING. Dat duurt tot eind 2014 en daarna blijft de bijtelling voorlopig 7 procent." In Amsterdam kon er een tijdlang on top of deze landelijke regeling nog meer subsidie op elektrische wagens worden aangevraagd. "De gemeente Amsterdam stimuleert ondernemers om tot aanschaf van elektrische wagens over te gaan. De gemeente neemt 50 procent van de meerkosten van een elektrische auto ten opzichte van een benzine of dieselauto voor haar rekening. Per bedrijf is maximaal euro 250.000 voor deze regeling beschikbaar. De gemeenteraad heeft deze regeling voor het stimuleren van elektrische wagens goedgekeurd."

P+ webtip 1: Subsidie bestaat al

P+ webtip 2: Autobelastingen