Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
04 april 2011

Ockels testte zijn Superbus op vliegveld

Wat is er zo bijzonder aan deze bus? Het futuristische uiterlijk doet denken aan het zwarte Batmobiel, maar dan langgerekt. Gemaakt van lichtgewicht materialen. Iedere passagier heeft eigen buitendeur, privacy en internetverbinding. 15 Meter lang, 2,5 meter breed en 1,65 meter hoog. Vier elektromotoren onder de motorkap. De ontwikkelingskosten liepen op tot dertien miljoen euro, bekostigd door de Nederlandse overheid, TU Delft en Connexxion.Waar gaat deze bus rijden? Veelgestelde vraag is waar er in druk en vol Nederland een stuk wegdek is waar dit vervoersconcept vrij baan heeft. Er zouden speciale rijstroken moeten komen. Hij kan natuurlijk ook gewoon over de weg, en met de rest van de kudde 120 kilometer per uur rijden. De Rijksdienst voor het Wegverkeer gaat hem testen. Is het dan goed voor de export? Er is belangstelling uit Dubai: de Superbus gaat daar in de woestijn een testrit maken. De "Heerser" van de oliestaat Rashid Al Maktoum wil hem uitproberen. Goedkoop is een bus niet: ongeveer 1 miljoen euro per stuk.P+ webtip 1: Eerste proefritP+ webtip 2: Superbusproject

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier