Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 mei 2011

HVC: Gratis warmte voor bijstandsmoeders

Directeur Wim van Lieshout van HVC ziet grote kansen, wanneer gemeenten namens hun burgers zelf duurzame energie gaan opwekken. P+ stelde hem daarover enkele vragen.Als een windmolenpark eigendom van de gemeente is, heb je dan als burger hetzelfde gevoel als wanneer die windmolen van jezelf is, van een groep bewoners in een straat, of van een wijk?
"Als een gemeenschap hecht is wel. Dat zie je op Texel bijvoorbeeld. Een eiland vormt al sneller een club. Maar er zijn ook op het vasteland gemeentes waar het clubgevoel sterker is. Een gemeente moet daar zelf aan werken. Wij hebben gezegd: wij gaan als HVC niet het zoveelste elektriciteitsmerk in de markt zetten."Gratis stroom of warmte voor bijstandsmoeders?
"Kan. Als we dat opwekken met bronnen uit eigen omgeving, kan dat een vorm zijn waarin sociaal zijn voor inwoners niet veel geld kost."En zo kun je burgers het gevoel geven: die elektriciteit is van ons?
"Ja. Dat is het model."Is dat uniek in de wereld?
"In Duitsland heb je nog Stadtwerke, gemeentelijke energiebedrijven die het contact met de burger nog wel hebben. Het zijn ook nutsbedrijven. Je ziet daar in de uitvoering wel duizend verschillende kleuren: van heel commercieel tot heel maatschappelijk georiënteerd. Maar ze hebben zich wel verenigd in een vereniging Trianel, en onze eigen backoffice en die van Trianel in Duitsland is gemeenschappelijk. Wij halen daar de professionaliteit weg. We kunnen zo e-mobiliteit voor onze gemeenten bestellen: scooters, fietsen, laadpalen, autootjes. Dat wordt allemaal collectief ingekocht. Scheelt veel geld. En je maakt als wethouder snel iets zichtbaar."En u staat u bij de presentatie ook niet vooraan. De wethouder knipt het lint door.
"Het is ook zijn of haar verdienste. Het is de wethouder die de gemeente bestuurt, de keuze maakt. Wij bieden de mogelijkheden aan. Een wethouder kan daar wel of niet gebruik van maken."P+ webtip: Special over Klimaatdoelen

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier