Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
11 mei 2011

Meisjes van Verkade schenken aan cacaovrouwen Ghana

Hoe viert een duurzaam bedrijf een verjaardag? Met een nostalgisch nieuw product. Dit jaar introduceert Verkade opnieuw een oud-Hollands kandijkoekje: Ruitertje, in de smaken "kandij-speculaas" en "oud-hollandse specerijen".Het verhaal van Verkade begint op 2 mei 1886. Toen opende Ericus Gerhardus Verkade zijn Stoombrood- en Beschuitfabriek De Ruyter in Zaandam. Ericus had zijn bakkerij genoemd naar de Ruyter, de oudste koren-molen van de Zaanstreek die ruim vier eeuwen in de buurt had gestaan, maar in 1864 was gesloopt. De Ruyter is vandaag de dag nog steeds herkenbaar in het logo van Verkade. Ericus startte eenvoudig met het maken van brood en beschuit. In deze bakkerij werd een stoommachine geplaatst om de verschillende machines te laten draaien. Brood was niet het enige product dat de fabriek ging leveren; er werd ook beschuit gebakken, omdat men hierbij de warmte van de ovens, na het bakken van brood, nog efficiënt kon gebruiken.
De zoon van Ericus Verkade, Ericus jr., vertrok naar Engeland om zich technisch en commercieel te scholen zodat hij zijn vader kon helpen bij het leiden van de fabriek. Het succes dat hij hiermee boekte was zo groot dat regelmatig nieuwe producten aan het assortiment konden worden toegevoegd, zoals theelichten, suikerwerk, biscuits en koekjes!
Echter het "stoombrood" werd niet het succes dat Verkade voor ogen had omdat er weinig prijsverschil was tussen de producten van de plaatselijke bakkers en het brood van Verkade. Verkade was dankzij het uitgebreide assortiment flexibel genoeg om de bakens tijdig te verzetten.oVerkade werd pas een MVO-klassieker met het uitbrengen van de albums van Jac. P. Thijsse: Lente, Zomer, Herfst en Winter. Thijsse is een van de grondleggers van de natuurbescherming in Nederland. Hij kocht het Naardermeer op, nu het oudste Natuurmonument van Nederland.Hoewel de consument vroeger in eerste instantie niet direct op reclame zat te wachten, zag het moderne Verkade het belang van reclame in en probeerde via advertenties en mooi reclame- en verpakkingsmateriaal de aandacht van het publiek te trekken. Spoedig bleek al het mooie materiaal, vaak met bloemen- en plantenmotieven, door de consument zeer gewaardeerd.Verkade ging er al in 1906 toe over om plaatjes bij de verpakte koek en in bussen beschuit te sluiten. Jong en oud ging deze plaatjes verzamelen. Om dat te stimuleren werden voor 25 cent albums verkocht. In het eerste jaar - 1903 - kon ook wat de albumverkoop betreft al van een succes worden gesproken. We praten hier over de voorlopers van de "echte" albums.
In 1906 kwam het eerste "echte" Verkade-album uit: LENTE. Dit was het begin van een successtory.Nog steeds zijn de natuurboeken, waaraan onlosmakelijk de naam van schrijver Jac. P. Thijsse is verboden, een gewild verzamelobject.P+ webtip: Verkade 125 jaar