Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
25 mei 2011

FairMail: Straks in tien landen fotograferende tieners

Wat zeven jaar geleden begon als een "hippie projectje" in een vegetarisch restaurant in Peru, is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat wereldwijd tonnen omzet. Peter den Hond, medeoprichter van FairMail, vertelt hoe hij in 2004 samen met zijn vriendin Janneke Smeulders naar Peru kwam om "iets nuttigs" te doen . Smeulders, opgeleid tot ontwikkelingssocioloog en Den Hond, waterbeheerder, wilden een locale actor zijn waar het niet ging om kwantiteit maar om kwaliteit. Hun restaurant en de wenskaarten die ze er verkochten, was ook een vorm van protest tegen de ontwikkelingsindustrie: "Daarbij gaat het vaak om zoveel mogelijk geld te vergaren van donoren om zoveel mogelijk geld te stoppen in een project. Wij willen meer zelfredzaamheid creëren en mensen niet afhankelijk maken, de locale economie niet verstoren."
Een toevallig ontmoeting met een rijke investeerder die wel brood zag in hun wenskaarten, zette FairMail pas echt in beweging: "De man zei dat we het moreel verplicht waren om dit idee uit te rollen en wilde ons daar graag bij helpen." Waarom niet, dachten Den Hond en Smeulders en besloten aan de slag te gaan in Peru en India. Twintig kansarme tieners die op de vuilnisbelt werkten, op straat woonden of kasteloze bewoners van een sloppenwijk waren, krijgen er nu (na een strenge selectie op kwaliteit en motivatie) een gratis fotografietraining. Zijn ze aan de slag als fotograaf, dan ontvangen ze 50 procent van de winst van de verkoop van hun eigen beelden1. Bovendien krijgen de jongeren begeleiding van FairMail bij het ontwikkelen van hun toekomstplannen met het door hen zelf verdiende geld. Op de achterkant van elke FairMail kaart die de zakelijke of particuliere klant kan kopen, staat de foto, naam, leeftijd en email van de tienerfotograaf die de foto heeft gemaakt, plus de uitleg dat de tiener 50 procent van de winst ontvangt om zijn eigen onderwijs te betalen: "Hiermee maken bedrijven hun sociale betrokkenheid duidelijk. Ook is in tegenstelling tot een goede doelen kaart direct en concreet duidelijk waar het geld naar toe gaat. Je kunt de tiener hier zelfs een email over sturen als je wilt." FairMail kaarten worden gedrukt met biologisch afbreekbare inkt op FSC-papier en indien gewenst verpakt in biologisch afbreekbaar plastic.Het concept van FairMail is nu zo succesvol (400 procent groei in de afgelopen twee jaar) dat het de komende jaren wordt uitgebreid naar productie-afdelingen in Marokko, Indonesië en Zuid-Afrika. Dat besluit werd ook ingegeven door het "probleem" van te veel verdienende tienerfotografen: "Onze fotografen gingen zo veel verdienen dat ze een opleiding in een ver buitenland makkelijk konden betalen. Ik heb liever dat er een veelvoud aan tieners een universitaire opleiding in eigen land kan volgen dan dat er tien aan Harvard kunnen studeren."Den Hond verwacht in 2017 honderd fotograferende tieners te hebben die bij elkaar meer dan een miljoen euro aan inkomsten zullen verdienen: "Met als enige duurzame hulpbron de lokale schoonheid die de grondstof voor hun fotografie vormt. Zo leveren wij als bedrijf een bijdrage aan armoede bestrijding." Ook hoopt Den Hond er dan tien verkooplanden bij te hebben wat de teller op twintig doet uitkomen.Met de zelfredzaamheid zit het volgens Den Hond na de enorme groei die zijn bedrijf heeft doorgemaakt, nog steeds helemaal goed: "FairMail geeft de kans, maar je moet hem zelf inkoppen."P+ webtip: Fairmail