Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 mei 2011

Fairtransport groeit door naar duurzame handelsvloot

Arjen van der Veen (1975), Andreas Lackner (1976) en Jorne Langelaan (1977) zijn inmiddels iets ouder, maar hun droom vaart. En hoe. Het door henzelf gebouwde zeilende vrachtschip de Tres Hombres heeft sinds de tewaterlating in 2009 al meer dan 30.000 zeemijl aan duurzame vrachten achter de rug. De volgende droom is in de maak: medio 2013 moet de eerste van een serie Ecoliners in de vaart worden gebracht. De nog te bouwen duurzame vrachtschepen hebben naast een motor ook een hightech zeiltuig dat volgens kapitein Arjen van der Veen een brandstofbesparing oplevert van 50 procent: "De Ecoliners bieden precies hetzelfde product als de traditionele motorvrachtschepen, maar zijn alleen veel duurzamer. Dat is zowel een economisch als een milieutechnisch belang, twee hele grote voordelen."De drie vrienden leerden elkaar in 2000 kennen op zee en werden al snel "de tres hombres" genoemd. De drie mannen besloten als de drie musketiers trouw te blijven aan de wetten van de planeet en te strijden tegen het cynisme en de onwil van de gevestigde, gemotoriseerde scheevaart waar ze tien jaar geleden nog hard door werden uitgelachen.
Van der Veen: "Het kon niet, het zou te langzaam gaan en te duur. "Word eerst maar eens wakker uit jullie droom" werd tegen ons gezegd." Maar dat deden de tres hombres niet. Integendeel. Ze maakten er hun levensmotto van: Dromen, denken, durven, doen. "En dan doorzetten", lacht Van der Veen. Toegegeven, het verhaal van drie jonge zeebonken die hun dromen najagen, doet het goed in de media. "Hollands Glorie op een ouderwetse tweemaster, wat wil je nog meer?" En zoals het drie ware musketiers betaamd, zijn de tres hombres ook niet vies van een paar stevige oneliners: "Gy zult geen goede wind verleggen..., van A naar B zonder CO2", "Do not spoil a good wind!" en "Naast fairtrade nu ook fairtransport" doen het goed in hun bedrijfsstrategie.Het is nu zaak voor de tres hombres bedrijven te vinden die de Ecoliners voor langere tijd willen charteren. Er zijn verkennende gesprekken bezig met de Triodosbank en de Rabobank over investeringen en na de zomer zullen een aantal seminars komen waarin Fairtransport haar concept zal uitleggen aan belangstellenden. Van der Veen verwacht geen problemen: "Bedrijven verbinden hun naam graag aan een duurzame manier van vrachtvervoer die ook nog eens avontuurlijk en romantisch is."En er is nog een opsteker: Clean Shipping Index heeft aangegeven dat ze wat hen betreft boven aan de lijst komen te staan als hun Ecoliners te water worden gelaten. De Clean Shipping Index, een online instrument voor eigenaren van bedrijven en vrachtschepen om hen goed te kunnen te informeren bij het kiezen van een betrouwbare, duurzame handelsvaartmaatschappij, is ontstaan uit de zorg van twee Zweden over de vervuilende scheepvaartindustrie. Omdat de bestaande wetgeving dit probleem volgens hen onvoldoende reguleerde, besloten ze zelf tot actie over te gaan en een controlerend instrument voor de scheepvaart industrie te ontwikkelen. Bedrijven als Volvo, H&M, Akzo Nobel en Unilever hebben zich er al bij aangesloten. Nu Fairtransport nog.P+ webtip: Fairtransport