Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 juli 2011

Maurits Groen lanceert webportal Do The Bright Thing

Wehkamp, Neckermann, Nike: grote namen doen mee aan dit initiatief. Maar hoe kan Groen daar panelen voor kopen? Op de website legt hij uit: "De commissies die wij van de webshops ontvangen, gebruiken we als onderpand voor bankleningen. Daarmee kunnen we voldoende zonnepanelen plaatsen om alle energie op te wekken die nodig is geweest om een product te maken. Door de dalende kosten van zonnepanelen en de stijgende elektriciteitsprijzen is dit model nu mogelijk geworden."Waar komen die zonnepanelen te staan? Groen: "De panelen komen vooral op plaatsen met veel zon. Daar leveren ze namelijk de meeste energie. Daarnaast plaatst Do The Bright Thing ook zonnepanelen in Nederland. Hier werken we samen met scholen en speeltuinen. Verder plaatsen we ook zonnepanelen plaatsen in ontwikkelingslanden, op plekken met veel zon maar zonder (goed) elektriciteitsnetwerk. Hier werken we samen met ontwikkelingsorganisatie Fair Climate Fund. We hebben afgesproken dat 5 procent van de investeringen in zonnepanelen in ontwikkelingslanden plaatsvindt." De eerste zonnepanelen zijn al geplaatst, op de Van Oldenbarnevelt School in Rotterdam. Het aanmelden is vrij simpel. Registreren kost 10 seconden, daarna kan de zoektocht naar het product beginnen. We zoeken voor onze Canon een Hoodeye, nu de zon zo fel is, kunnen we video-opnames niet goed meer op het scherm zien. Do The Right Thing zoekt bij de aangesloten winkels en prikt door naar CentralPoint, in dit geval. Gaat moeiteloos. Groen spreekt over compensatie "met terugwerkende kracht". Groen: "Ik bedoel daarmee dat de producten die je koopt al gemaakt zijn. Omdat producenten steeds meer openheid geven over de hoeveelheid energie die bij de productie nodig was, kunnen we nauwkeurig het product omzetten naar energiegebruik. En dat kunnen we weer doorrekenen naar de hoeveelheid zonnepanelen die we nodig hebben, ter compensatie."Groen is optimistisch en schetst een zonnig beeld van de resultaten: "Als alleen al alle tablets (zoals iPads) wereldwijd in 2011 via Do The Bright Thing gekocht worden, komt er 420 MW aan zonne-energie bij. Hiermee wordt in 20 jaar 12,6 miljard kWh opgewekt. Dit is voldoende om 3,5 miljoen Nederlandse huishoudens 1 jaar lang van zonne-energie te voorzien. Dit is meer dan 3 top productie jaren van de kerncentrale Borsele. Dit is weliswaar de mondiale verkoop, maar het is maar een voorbeeld van 1 product. Overtuigd?"P+ webtip: Do the Bright Thing

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier