Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 september 2011

Rabobank levert tegenstanders schaliegas advocaten

Dat de Rabobank zich met het schaliegas bemoeid, wordt gerapporteerd op de website Energie en Water, met verslagen uit de gemeenten Boxtel en Haaren. "Haaren lijkt sterker tegen te zijn dan Boxtel. In de gemeenteraad van Boxtel liggen de verhoudingen op fifty-fifty, zo zei een boomkweker tegen ons. Deze gemeente lijkt het vooral om de autonomie te gaan. "Zonder onze medewerking is geen vergunning mogelijk", zo zei wethouder Van de Vliet. "We willen autonoom zijn en blijven. Wij vragen de commissie voor Economische Zaken: wend uw invloed aan om te zorgen dat we het laatste woord hebben". Er is een echt onafhankelijk onderzoek nodig, zo vinden behalve de provincie ook de gemeenten. Opvallend was dat TNO, dat veel werk voor de industrie verricht, niet als onafhankelijk wordt gezien door de tegenstanders van schaliegas. "Waar zijn de kritische wetenschappers?", zo vroegen ze zich af. Die zijn er niet, zo antwoordde iemand van ingenieursvereniging Kivi Niria." To zo ver de verslaggeving op deze site.De noodzaak van de winning van schaliegas wel degelijk door een kritische wetenschapper in twijfel getrokken, in de persoon van hoogleraar Jan Rotmans. Volgens hem heeft Nederland geen behoefte aan dit gas, dat zit opgesloten in diepe gesteenten. Winning zou bovendien de transitie naar een meer duurzame energiehuishouding tegenhouden. "Nederland loopt toch al steeds meer achterop bij andere landen", volgens Rotmans, ook een van de drijvende krachten achter Urgenda. "We worden het lachertje van Europa".Ondertussen beginnen de gasbedrijven die schaliegas in de Verenigde Staten winnen zich zorgen te maken. Ook in dit land zorgde de documentaire "Gasland" voor veel beroering, vooral de beelden van burgers die een aansteker bij hun waterkraan hielden, waarna de hele spoelbak in een vuurzee ontplofte. Het drinkwater was bovendien niet meer voor consumptie geschikt: troebel en vol merkwaardige chemische stoffen, die blijkbaar gebruikt werden om de gesteenten diep in de aarde te breken. De website "Naturalgaswatch" onderschepte een toespraak van de CEO van de Colorade Oil & Gas Association, mevrouw Tisha Conoly-Schuller. "Ik heb er een hekel aan om krediet te geven aan de film Gasland, maar het heeft wel het gesprek echt veranderd," zei ze. In haar toespraak stelde ze een nieuw PR-offensief voor, "want het publiek is sceptisch over alles wat wij zeggen, we scoren in geloofwaardigheid niet meer dan 7 procent". Hoe dit te veranderen? We geven haar suggesties onvertaald weer. + Identifying other messengers to carry positive messages about oil and gas to a skeptical public; university professors, she said, polled the highest and are well positioned in that regard.+ Broadening the sources of information for executives. "We have sources we are comfortable with," she said, "and they reinforce our views. We need to go beyond that, even if it makes our blood boil, so we can learn the language used by our opposition and learn what they think. These nuts make up about 90 percent of our population, so we cant really call them nuts any more. They are the mainstream."+ Respecting industry critics. "Historically, the industry has been dismissive of its critics," she said. "We have to understand that they are well-intentioned and believe in what they are doing."+ Recognize the emotional nature of the discourse. "It is ineffective to respond to emotion with science. We need empathy and we have to recognize that emotional is not irrational."+ Reframe the issue of hydraulic fracturing in economic terms. "We need to talk about how energy is the building block of our economy."+ Engage in dialogue about hydraulic fracturing more broadly. "Engage with people not necessarily to change their minds, but to learn what they know and think. That will inform what works."
+ Reposition the industry to appeal more broadly to young people. "The issue is serious, but we should not take ourselves so seriously. We need to become much more clever. Our industry is going to have to become hipper."P+ webtip 1: Website Energie en WaterP+ webtip 2: Gasland documentaireP+ webtip 3: Website Naturalgas Watch

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier