Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
25 september 2011

Dossier Duurzaam 2011: Groep "duurzaamheidscynici" daalt alweer

Na een duidelijke dip in 2010 vinden Nederlanders duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen weer belangrijker geworden. Toch wil de consument steeds minder concessies doen op andere aspecten, zoals prijs en kwaliteit. Duurzaamheid en MVO worden dus steeds vanzelfsprekender. Dat blijkt uit Dossier Duurzaam 2011: een initiatief van Intomart GfK, DDB en b-open dat de houding van de consument ten aanzien van duurzaam ondernemen en het duurzame imago van merken onderzoekt. Zes op de tien consumenten verwachten dat hun aandacht voor duurzame aspecten bij aankopen de komende 2 jaar verder zal toenemen. Vincent van den Berg (DDB): "Hiermee lijkt ons vermoeden bevestigd dat de dip van vorig jaar een tijdelijk karakter had. Ondanks de nog steeds haperende economie, is er weer een duidelijk opgaande lijn: de waarden zijn bijna terug op het niveau van 2008, voordat de financiële crisis begon. De aandacht voor duurzaamheid wordt minder conjunctuurgevoelig en zet echt door." Bedrijven en merken moeten zich realiseren dat voor consumenten het eigenbelang vaker voorop staat. Ze zijn steeds minder bereid om concessies te doen op prijs en kwaliteit. Voor slechts 1 op de 6 consumenten (16 procent) zijn de duurzame aspecten van een product belangrijker dan de beste prijs-kwaliteitverhouding (dit was 18 procent in 2010 en 20 procent in 2008). Jeroen Meijering (b-open): "Voor de consument wordt duurzaamheid steeds vanzelfsprekender. Was het vroeger iets voor een kleine "groene" groep, nu lijkt het steeds meer een basisvoorwaarde voor een groter publiek te worden. Consumenten hoeven ook minder concessies te doen, door het groeiende aanbod aan duurzame producten en de grotere keuzemogelijkheden." In 2010 werd een toenemende scepsis ten aanzien van duurzame marketing gemeten. Die scepsis is weliswaar gestabiliseerd in 2011, maar nog altijd ziet één derde van de consumenten duurzaam ondernemen als marketingtruc: ze hebben genoeg van reclame met duurzame of maatschappelijk verantwoorde claims. Ewout Witte (Intomart GfK): "Er lijkt een zekere polarisering op te treden. Duurzaamheid wordt belangrijker, maar de cynici, de groep consumenten die niets van duurzaam ondernemen moet hebben, haken steeds meer af." Deze groep is weliswaar iets kleiner geworden ten opzichte van 2010 (van 20 procent naar 17 procent), maar hun houding ten aanzien van duurzaam ondernemen is nog sceptischer geworden. Duurzaamheid speelt bij deze groep nagenoeg geen rol bij de aankoop van producten. De cynici zijn gemiddeld genomen vaker man, middelbaar opgeleid, relatief jong en stemmen vaker VVD, PVV of helemaal niet. Consumenten leggen meer dan in 2010 de verantwoordelijkheid voor het duurzaam handelen van bedrijven bij zichzelf neer, bijvoorbeeld door hun aankoopgedrag te veranderen. Maar ze dichten de bedrijven zelf (en daarna de overheid) nog steeds de grootste verantwoordelijkheid voor duurzaam ondernemen toe. P+ webtip: Dossier Duurzaam 2011