09 Jan 2011

Dennis Karpes weet verwoestijning te stoppen


Marketeer Dennis Karpes bedacht een manier om aids een bespreekbaar onderwerp te maken bij jongeren. Nog geen tien jaar later is Dance4Life een gevestigde goededoelenorganisatie, die al 900.000 jongeren in 30 landen bereikte. Eerder zette hij het duurzame jeanslabel Kuyichi in de markt.
En alweer maakt Karpes een switch. P+ portretteert deze bekroonde wereldverbeteraar met een uitgebreid portret.

Karpes zet nu het levenswerk van Peter Westerveld in de markt: het keren van de verwoestijning op deze planeet. De naam van zijn nieuwe doel: de Naga Foundation. Karpes: “Het kan zo simpel zijn. Trek diepe sleuven in die droge gebieden waar nog regen valt, en dat is bijna overal ter wereld. Het probleem is nu dat het water daar wegloopt. Met de contour trench techniek kun je het wel vasthouden en de bodem verzadigen. Zo wordt de grond weer vruchtbaar, kunnen planten en bomen ,wortelen, ontstaat verdamping, valt steeds vaker regen. Er is water, er kan eten verbouwd worden, energie gemaakt worden, er kunnen mensen wonen. Dit is een structurele oplossing!”

Karpes verwijst naar de hongersnood in de Hoorn van Afrika. Alweer miljoenen mensen door aanhoudende droogte op drift. De urgentie kan niet groter zijn.

In de nieuwe P+ vertelt Karpes over zijn stormachtige carrière in de afgelopen tien jaar, ook de periode waarin P+ begon en uitgroeide tot het praktijkblad voor maatschappelijk verantwoord ondernemen in Nederland.

Hij herinnert zich de uitnodiging om Kuyichi in de markt te lanceren als volgt: “Of ik er een vet merk van wilde maken. Ik heb dat gedaan en we waren echt de eerste in de wereld. Ik wist niet wat ik meemaakte. Ik zat met iedereen interviews te doen, het was een geweldige rit. Maar het was ook best wel vechten tegen het establishment. Al die retailers hadden iets van: jullie met je geitenwollensokkengedoe. Ik hoorde dat en ik zei: we moeten een statement maken op de Fashion show. Toen heb ik op de Albert Cuyp driehonderd paar van die hele dikke grijze geitenwollensokken gekocht en daar eigenhandig onze uitnodiging aan vast genaaid en naar alle retailers gestuurd. Ze zijn allemaal gekomen, op de Kuyichi-stand. Helemaal impressed. We waren hip, fris èn inhoudelijk.”

Het volledige artikel is alleen in P+ te lezen. Een abonnement kost 56,25 euro per jaar, excl. BTW.