Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
komkommers citroenen
komkommers citroenen
05 maart 2015

Albert Heijn ontkent vluchtige relaties

Albert Heijn ontkent vluchtige relaties met telers en boeren te hebben. Dit in een reactie op een artikel in de nieuwste P+ over de groei van het biologisch marktaandeel in de supermarkten.

In het artikel komt Erik Does van EkoPlaza aan het woord, die vertelt over de langdurige relaties die hij onderhoudt met zijn biologische telers.

Does in P+: “Wanneer ik een boer zijn verhaal laat doen, dan kan ik de volgende maand niet zomaar zeggen: ‘We gaan naar een ander, jouw prijs is te hoog’. Dat moeten reguliere supermarkten wel blijven doen om de prijs te drukken.”

In het artikel noemt Does Albert Heijn desgevraagd als een voorbeeld van zo’n supermarktketen.

Albert Heijn heeft inmiddels ontkennend gereageerd, na vragen hierover van de website FoodHolland. Woordvoerder Dagna Hoogkamer van AH vergeet even de contractuele problemen die biologische varkensboeren kregen, toen de verkoop van biokarbonades in de AH tegenviel. Ze refereert wel aan de relatie met (niet-biologische red.) telers, die in samenwerking met AH onder andere open dagen op boerderijen organiseren.

Dagna Hoogkamer: "Albert Heijn werkt al decennialang samen met een grote groep telers op basis van contractteelt. Dat betekent dat we juíst gaan voor duurzame, langdurige relaties met onze boeren en telers. We doen dit omdat we zeker willen zijn van een gegarandeerde aanvoer van producten die voldoen aan vooraf opgestelde kwaliteitsspecificaties en afkomstig zijn van betrouwbare leveranciers die we kennen. We laten ook regelmatig de gezichten zien van boeren en telers waar onze producten vandaan komen. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de door ons georganiseerde Open Dagen (in 2012 en 2013) en de Doe als een boer dag (in 2014) waarbij we klanten de gelegenheid boden om een kijkje te nemen bij onze boeren en telers.”

P+ vroeg Does van EkoPlaza of hij denkt dat AH eenzelfde band met biologische telers kan opbouwen. Zijn antwoord: “Ik denk dat ze dat wel gaan proberen, maar uiteindelijk zullen ze het gewoon niet kunnen. Hun verdienmodel ligt er gewoon in dat ze heel graag de ene leverancier voor de andere inruilen. Koste wat het kost moet er gewoon een lage prijs uitkomen. En dan moet je geen relatie hebben, want ja, dan wordt het allemaal wat persoonlijk. De grote discounters mogen niet eens een relatie hebben met hun leverancier. Het gaat gewoon via de telefoon.”

Does laat weten dat hij bij zijn opmerking over verdienmodellen meer in het algemeen op alle supermarkten doelde. Hij blijft er bij een discounter te kennen waarbij de inkopers geen direct contact met de leveranciers mogen hebben.

Bovendien heeft Does vooral kennis van de situatie bij biologische boeren, want die vormen het hart van zijn winkelketen. Bij de marktleider Albert Heijn gaat het om een segment in het hele assortiment, dat vanaf dit jaar een aparte sticker met AH Biologisch krijgt, na het mislukken van het eigen keurmerk ‘Puur & Eerlijk’.

PDF artikel in nieuwe P+.

Tekst Jan Bom

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier