Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
logo kinderarbeid
logo kinderarbeid
20 februari 2012

Marleen Janssen Groesbeek: Kinderarbeidlogo met vingertjes

 

Een handje met slechts 1 vingertje. Dat is foute boel. Aan dat product kleeft kinderarbeid. P+-columniste Marleen Janssen Groesbeek stelt in het klantenmagazine van de ASN Bank een nieuw logo voor.

‘Onze’ Marleen op de cover van ‘Ideaal’, het blad dat de ASN Bank aan de klanten stuurt. In het blad staat onder meer een verantwoording van het beleggingsresultaat. Niet eens zo gek, gezien het beursklimaat, dat vorig jaar vele minnen opleverde. De bank wilde Marleen op de cover, nu ze beleidsmedewerker is van Eumedion, een overkoepelende organisatie van de Nederlandse pensioenfondsen. Ook is Marleen een van de Duurzame 100 van ons land.

Ze maakt van de gelegenheid gebruik om alle lezers op te roepen na te denken over hun pensioengeld. Janssen Groesbeek: “We zijn geneigd met ons geld ook onze verantwoordelijkheid weg te geven. Maar banken en bedrijven zijn geen abstracte zaken. Het zijn verzamelingen van mensen. Die mensen kun je aanspreken op wat ze doen. Pensioenfondsen moeten rekening houden met onze wensen. Bijvoorbeeld dat ze wel rendement willen, maar niet door op financieel en duurzaam gebied veel risico te lopen. Dat kan door verantwoorder te beleggen.”

Op de vraag of het slim is om elk product te vermelden hoeveel CO2 er bij de productie is uitgestoten, antwoord Marleen: “Dat gebeurt al in Zweden. Ook de Britse supermarktketen Tesco plaatst zo’n voetafdrukje. Een icoon dat de consument help betere keuzes te maken. Op een bijeenkomst over duurzaamheid en democratie gaf een deelnemer een goede aanvulling hierop: de sociale handafdruk. Vijf vingers is OK, maar 1 vingertje niet. Wie wil er nu een baby-T-shirt gemaakt met kinderarbeid?”

Website ASN Bank

 

Downloads

Meer info download je hier:

logo kinderarbeid (89 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier