Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
asn bank overstapservice
asn bank overstapservice
14 maart 2012

ASN Bank: Voor 1 miljard euro naar duurzaam overgestapt

Soms lijkt het wel eens of mensen aan hun bank zitten vastgebakken. De ASN Bank slaagde er in 2011 echter in om tienduizenden bankklanten over te laten steken. Ze namen voor 1 miljard euro aan spaargeld mee.

De ASN Bank is samen met Triodos Bank de enige duurzame onderneming die de bedrijfswinst openlijk communiceert. In 2011 werd een winst gemaakt van 51,1 miljoen euro. In 2010 was dat nog 43,1 miljoen euro.

Het aantal klanten van de ASN Bank steeg vorig jaar met ruim 58 duizend mensen. Daardoor nam ook het spaar- en betaaltegoed stevig toe. De toevertrouwde middelen groeiden met 1 miljard euro tot bijna 9 miljard euro (+12,2 procent).

De ASN Bank meldt in een persbericht: “Deze stijging werd onder meer veroorzaakt door de eerste televisiereclame van de bank en door het succes van de overstapcampagne in de tweede helft van 2011. Daarbij werd een Overstapteam in het leven geroepen om het mensen gemakkelijker te maken om van bank te verwisselen. Uiteindelijk openden ruim 30 duizend mensen een betaalrekening bij de ASN Bank, mede als gevolg van de stijging van de naamsbekendheid.”

De ASN Bank doorbrak door deze groei de grens van tien miljard euro beheerd vermogen. Ook groeide het aantal klanten tot meer dan 575 duizend. De bank zet daarmee de succesvolle groei van afgelopen jaren voort. “Steeds meer mensen weten de ASN Bank te vinden vanwege de manier waarop wij met het geld van onze klanten omgaan: met respect voor mensenrechten en zonder schade toe te brengen aan klimaat en milieu,” aldus algemeen directeur Ewoud Goudswaard. ‘Daar zijn we ongelooflijk blij mee. De ASN Bank is een gevestigde naam geworden.”

Vertrouwen en gemak, dat zijn belangrijke zaken voor ‘overstappers’. Wie serieus de kranten volgde om te kijken waar spaargeld veilig is, kon vorig jaar de ASN Bank bijna niet missen. De bank werd, net als in 2010, door MarketResponse uitgeroepen tot klantvriendelijkste bank van Nederland. De bank  won ook de Customer Centric DNA Award als klantvriendelijkste bedrijf. De website werd gekozen tot Beste Website van het Jaar 2011 in de categorie Financieel. In de Consumentenbond Bankenmonitor, die de waardering van klanten over de dienstverlening van hun bank weergeeft, haalde de ASN Bank met 8,1 de hoogste score.  De waardering kwam ook tot uiting in de Net Promotor Score (NPS): de mate waarin een merk door klanten wordt aanbevolen. Als een van de weinige banken in Nederland wordt de ASN Bank door klanten aangeraden bij familie en vrienden. Effectory koos de ASN Bank tot de op een na beste werkgever van Nederland.

En wie geen kranten las, zag regelmatig de tv-campagne over goed geld op de reclame voorbij komen. Mede-directeur Jeroen Jansen maakt hierdoor kans op de titel Marketeer van het Jaar, als een van de genomineerden.

Het ASN Milieu & Waterfonds won voor de vijfde keer een Gouden Stier voor het beste duurzame beleggingsproduct. Het won ook de FD Morningstar Award in de categorie sectorfondsen in aandelen. Het ASN Duurzaam Aandelenfonds werd door de vakjury van de website OverGeld.nl van De Telegraaf gekozen tot Product van het Jaar 2011. 


Maakte de bank de claims  van de tv-reclame ook waar? Werd met het spaargeld ook werkelijk aan een duurzamer wereld gewerkt? We citeren weer het persbericht: “Wie belegt in een onderneming, investeert ook in de CO2-uitstoot die de bedrijfsactiviteiten genereren – of in de vermindering daarvan. De CO2-uitstoot van de beleggingen in de ASN-aandelenfondsen is in 2011 fors gedaald. De uitstoot van het ASN Duurzaam Aandelenfonds was 68,9 procent minder dan de vergelijkbare index, de MSCI All World Index. Die van het ASN Duurzaam Small & Midcapfonds was 45,8 procent minder en van het ASN Milieu & Waterfonds 30,3 procent minder. Alle beleggingsfondsen voldeden daarmee aan de Kyoto-doelstelling dat er wereldwijd in 2012 gemiddeld 5,2 procent minder CO2 wordt uitgestoten dan in 1990.”

De ASN Bank benadert bovendien ondernemingen en instellingen waarin zij investeert of waarin de duurzame ASN Beleggingsfondsen beleggen, met een vraag of verzoek. Daarmee wordt beoogd hen bewuster te maken van hun prestaties op het gebied van mensenrechten, klimaat en biodiversiteit, en deze te verbeteren. In 2011 voerde de ASN Bank deze vorm van ‘engagement’ uit bij 19 bedrijven uit het universum van het ASN Duurzaam Aandelenfonds, 77 bedrijven uit het universum van het ASN Duurzaam Small & Midcapfonds en 4 bedrijven uit het universum van het ASN Milieu & Waterfonds. Dat zijn er op de kop af 100 bij elkaar. Het laat ook zien dat de ASN Bank niet alleen met uitsluiting werkt, dus alleen met negatieve criteria. Hoofd duurzaamheid Piet Sprengers legde tijdens P+Live@Night uit dat de ASN Bank zelfs naar bedrijven stapt voor overleg, omdat zij na het doorvoeren van verbeteringen, binnen een van de beleggingsfondsen van de bank welkom zouden zijn. 


Website ASN Bank met jaarbericht