Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Avabel Richard Duppen
Avabel Richard Duppen
22 november 2020

Ander belastingtarief sociale ondernemingen invoeren

Een familiebedrijf dat sociaal onderneemt en duurzaam en circulair werkt. Glasmaterialenbedrijf Avabel doet het allemaal. Het werkt succesvol met mensen met een beperking en concurreert met duurzame producten in de beglazingsmarkt, waar prijs altijd de doorslag geeft. Hoe zoon Richard Duppen het stokje van vader Dick overnam. En de steen in de vijver gooit. Waarom is er voor sociale ondernemingen niet een ander belastingtarief?

“Vandaag bedacht, morgen doen – dat kan bij ons”. Dat is de lijfspreuk van Richard Duppen, algemeen directeur van het inclusief ondernemende Avabel in Duiven. Familiebedrijven zijn goed vertegenwoordigd in de groep impact ondernemers. Oftewel zodanig ondernemen dat het sociale aspect en het streven naar een winstgevend bedrijf met elkaar in balans zijn. Daarom is Duppen een van de hoofdgasten van het webinar ‘Familiebedrijven in de impactrevolutie’, dat wordt gehouden op 23 november.

Richard: “Mijn vader Dick was al een sociaal ondernemer, ver voordat die term werd uitgevonden. Al in de eerste jaren van Avabel nam hij mensen aan die een extra zetje nodig hadden. Daarna nam hij structureel mensen aan die bijvoorbeeld al lang in de bijstand zaten. Zijn kracht is dat hij zich bekommert om zijn mensen. Je moet een beetje van je medewerkers durven houden. Die betrokkenheid, die krijg je terug. Want je medewerkers gaan zich ook om jou en jouw bedrijf bekommeren. Dat is hoe we het hier bij Avabel met elkaar doen.”

Avabel produceert en verkoopt benodigdheden en materialen voor glaszetters. In 2012 stapte Richard in de onderneming die in 1976 door zijn vader en diens broer was opgezet. Daarvoor werkte hij in de jeugdzorg als onder meer jeugdzorgwerker, gezinsvoogd, jobcoach en verandermanager. 

Die ervaring kwam goed van pas. Richard: “Het ging op dat moment slecht met het bedrijf en mijn vader kon het niet verkopen met behoud van werkgelegenheid. Het feit dat Avabel een sociaal bedrijf was, leek op dat moment dus een zwakte. Ik stelde voor het om te draaien en van de ‘zwakte’ een kracht te maken: Avabel werd een pur sang sociale onderneming.”

“Mensen die al heel lang bij ons werkten, hebben we opgeleid tot interne jobcoaches. Vervolgens ben ik naar de gemeentes in de omgeving gestapt met de boodschap dat we werkplekken beschikbaar hebben voor mensen met een beperking. Tientallen jongeren kregen zo de kans om een half jaar met behoud van uitkering bij ons te komen om zich hier te ontwikkelen.” Dat ging goed. Inmiddels zijn 28 van de 40 medewerkers met een vaste baan ooit op die manier bij Avabel begonnen. In 2014 werd Avabel erkend als sociale onderneming met het PSO-certificaat.

Even belangrijk is dat Avabel zo veel mogelijk duurzaam en circulair werkt. Het tropische hardhout meranti is nog steeds het meest gebruikte materiaal voor glaslatten. Avabel verkoopt het ook, maar het bedrijf verkoopt steeds meer alternatieven zoals Red Grandis - de eerste volledig duurzame houtsoort die als volwaardig of beter alternatief voor tropisch hardhout benut kan worden. Ook richt Avabel zich meer op duurzame kunststofproducten, waar helemaal geen hout meer in voorkomt.

Een familiebedrijf, zegt Richard, heeft als voordeel dat je je eigen uren niet hoeft te tellen, dat je doet wat je heel graag doet, dat je iets opbouwt voor de volgende generatie en dat je heel snel beslissingen kunt nemen met elkaar: “Mijn vader en ik kunnen in een paar uur het besluit nemen dat we voor volledig duurzaam gaan. Vandaag bedacht, morgen doen – dat kan bij ons.”

Hoe losjes en vrij dat ook klinkt (en is), ‘inclusief ondernemen’ is niet iets dat je moet onderschatten. Richard: “Ik had het voordeel dat ik in de jeugdzorg veel ervaring had opgedaan met de mensen die wij hebben werken. Ik ken zogezegd de doelgroep. Daardoor weet ik dat jij je aan hen zult moeten aanpassen. Want zij zullen zich niet aan jou aanpassen. Dat is het grote verschil met andere bedrijven – daar verwacht men dat jij je aanpast aan de bestaande bedrijfsprocessen. Maar echt inclusief werken betekent dat het andersom gaat.”

“Het is belangrijk dat je je kunt verplaatsen in wat iemand wel en niet kan”, gaat Richard verder. “Dat je een goed oog hebt voor diens eigenschappen. Op basis daarvan kun je werk aanbieden. Slaat dat aan, dan groeit het zelfvertrouwen. Hij of zij krijgt er meer lol in, wordt deel van het team, voelt dat ie ertoe doet, dat ie nodig is. Mensen moeten voelen dat je het beste met ze voorhebt. Dat ze ook fouten mogen maken. Dat ontstaat de ruimte om de plek te vinden waar ze belangrijk zijn.” Deze kennis van de doelgroep moet echt binnen je organisatie aanwezig zijn, anders lukt het niet, zegt Richard stellig. “En heb je de kennis niet in huis, haal die dan in huis.” 

Inclusief, duurzaam, maatschappelijk verantwoord, impactvol ondernemen – hoe je het ook noemt, iedereen is er enthousiast over. Het maakte dat Avabel  recent werd bewierookt in het FD en de Trendrede. Dat het in Midden-Gelderland werd uitgeroepen tot meest inclusieve werkgever. Dat toenmalig minister Klijnsma van SZW op bezoek kwam en vol lof was.

Maar als we dit dan met z’n allen willen, zegt Richard, waarom ervaar je als bedrijf dat op maatschappelijke waardecreatie dan nog altijd precies hetzelfde belastingtarief drukt als het bedrijf dat vervuilt, verspilt en uitbuit? Richard: “Op dit gebied kan de overheid echt sturen. Een voorbeeld: als jij kunt laten zien dat je inclusief onderneemt, zou je in een ander vennootschapstarief moeten vallen. Moet je zien hoeveel ondernemers dan enthousiast overstappen. Plus: je bent meteen van die moeilijke subsidieverhalen af.”

Op maandag 23 november neemt Richard Duppen van Avabel deel aan het derde van vier webinars over impactondernemen, georganiseerd door Thrive Institute, RVO en kennisprogramma DuurzaamDoor. 

Kees Klomp van Thrive Institute spreekt met Richard Duppen (Avabel) en met Judith van Helvert-Beugels (Lector Familiebedrijven aan de Hogeschool Windesheim), Diana Kockelkoren (Vebego International) en Marianne van Keep (Verstegen Spices & Sauces). Als deelnemer kun je vragen stellen en in discussie gaan.

Aanmelden hier. 

Hier vind je meer over Thrive Institute, DuurzaamDoor en RVO.

Tekst: Eduard van Holst Pellekaan