07 May 2021

B Corp in Nederland: de zoveelste certificering?

B Corp logo

Om zich te onderscheiden van partijen die loze beloftes verkopen, willen steeds meer Nederlandse bedrijven de prestigieuze B Corp certificering binnenhalen. Maar het succesvol doorlopen van de beoordelingsprocedure blijkt niet makkelijk. Veel bedrijven kost het behoorlijk wat tijd en moeite om te voldoen aan de strenge eisen van dit keurmerk. Bas van Tongeren (Yarrah) en Tom van der Lubbe (Viisi Hypotheken) delen hun ervaringen.

Benefit Corporations, oftewel B Corps worden steeds populairder in Nederland. Het feit dat Albert Heijn vanaf maart 2021 een online webpagina wijdt aan alle B Corps in het assortiment is veelzeggend. 

Maar wie denkt dat een B Corp-certificering het zóveelste keurmerk is, komt bedrogen uit. Aan de hand van een waslijst aan vragen moeten bedrijven aantonen hoe duurzaam ze zijn, om het vervolgens vast te leggen in de statuten. Dit om greenwashing te voorkomen. 

De vragen hebben betrekking op duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Denk aan de vraag op welke manier de organisatie bijdraagt aan de samenleving. Doen de medewerkers bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk? Meet het bedrijf de personeelstevredenheid en heeft het wel een uitgewerkte missie waarin het commitment naar voren komt om sociaal, ecologisch en maatschappelijk te willen ondernemen? En op welke manier reduceert het bedrijf het gebruik van water, energie, materiaal en CO2? Ondernemingen worden beoordeeld op basis van vijf thema’s: bestuur (governance), werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. Wereldwijd krijgt 55 procent procent van de bedrijven die de assessment invullen de certificering niet.

In tegenstelling tot de meeste bedrijven haalde het volledig biologische honden- en kattenvoermerk Yarrah de certificering in sneltreinvaart, namelijk in slechts zes maanden. CEO Bas van Tongeren heeft wel een verklaring voor de snelle certificering: “Yarrah is in 1992 opgericht en vanaf de start volledig biologisch. Dus al vanaf het begin moest alles in de productieketen precies kloppen. En dan heb ik het niet alleen over ons eigen productieproces, maar ook over dat van de leveranciers waarmee we werken.” 

Het feit dat een product ‘biologisch’ is, weerhoudt Yarrah er niet van om de kwaliteitsmanager op pad te sturen voor een strenge controle. “Wij leggen de biologische lat extra hoog voor onszelf, zodat we zeker weten dat het écht goed zit. Daarnaast hebben we een aantal jaar geleden besloten om alleen nog maar Nederlandse windenergie te gebruiken en hebben onze geschenken iedere kerst een maatschappelijke insteek. Afgelopen jaar ondersteunden we bijvoorbeeld de horecabranche door te kiezen voor een dinercheque als kerstcadeau voor onze collega’s. Ook onze verpakkingen zijn sinds kort volledig recyclebaar. We zetten kortom alles op alles voor mens, dier en klimaat.”

Van Tongeren ziet de certificering als een middel om zijn bedrijf scherp te houden. “Of het nu gaat om de inkoop van onze ingrediënten, onze receptontwikkeling of de manier waarop wij onze producten verpakken en vervoeren: wij kijken naar de totale impact en willen hierin de juiste keuze maken. Het B Corp-certificaat versterkt deze overtuiging en sluit dus nauw aan op ons DNA. Wij willen ons nu nog meer op de medewerkers focussen om de volgende stap te maken. Employee empowerment, betere ouderschapsverlof- en mantelzorgregelingen en bijvoorbeeld financieel meeprofiteren van bedrijfssuccessen zijn dingen die we nu voorzichtig aan het onderzoeken zijn. We zitten nu op een score van 87.9 punten en we willen graag de 100 puntenbarrière doorbreken.”  

Terwijl hypotheekadviesketen Viisi nog bezig was met het certificeringsproces, veranderden de criteria, waardoor de B Corp-certificering nog niet is binnengehaald. “In 2019 zijn we begonnen met de assessment. Op papier hadden we een aardige score, maar door de criteriawijziging en de daaropvolgende coronacrisis hebben we helaas nog niet de tijd gehad om het proces af te ronden. Maar dat gaan we wel doen”, vertelt Tom van der Lubbe, medeoprichter van Viisi.

Hoewel de officiële certificering nog geen feit is, leidde het B Corp traject al wel tot allerlei verbeteringen. “Naar aanleiding van de assessment hadden we onze CO2-uitstoot al eerder kritisch onder de loep genomen. Al snel kwamen we natuurlijk uit bij het woon/werkverkeer van onze medewerkers. Door de corona-crisis en het thuiswerken kwam het thema ineens terug op de agenda. En we zeiden: ‘Als iedereen te voet of per fiets naar zijn werk komt, dan wordt de CO2-uitstoot het meest beperkt.’ De enige manier om dat voor elkaar te krijgen, was door het openen van twee nieuwe filialen. En zo hebben onze collega’s die in en om Hoorn en Zaandam wonen daar kantoren geopend. Nu is iedereen binnen 15 minuten op kantoor. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor het welzijn van onze medewerkers. Iedereen kan flexibel bepalen hoeveel er thuis en hoeveel er op kantoor wordt gewerkt.”

Wereldwijd zijn er inmiddels 3905 bedrijven gecertificeerd. Deze B Corps zijn verspreid over 74 landen en verdeeld in 150 sectoren. Nederland telt er ruim 125. Onder het motto ‘using business as a force-for-good’ zetten B Corps zich samen in voor een betere wereld voor hun werknemers, klanten, leveranciers, samenleving en natuurlijk het milieu. In de afgelopen drie jaar is er elk jaar een groei van 30 procent gerealiseerd, kortom ieder jaar zijn er 30 procent nieuwe B Corps bijgekomen. De aanvragen zijn in 2020 zelfs verdubbeld met een totaal van honderd nieuwe aanmeldingen. Ook dit jaar ziet er veelbelovend uit: in het eerste kwartaal hebben zich maar liefst veertig bedrijven aangemeld. 

Nederland heeft hiermee één van de grootste B Corp-communities van Europa. Het moet alleen Frankrijk en Italië voor zich dulden. Binnen de Europese B Corp-beweging worden Nederlandse B Corps vaak aangeduid als pioniers. Nederlandse merken als Tony's Chocolonely, Triodos Bank en WeTransfer zijn door hun positieve impact, gedreven missie, collectieve actie en succesvol leiderschap een voorbeeld voor andere bedrijven in binnen en buitenland.

Het B Corp-keurmerk is een initiatief van de oorspronkelijk in 2006 opgerichte Amerikaanse non-profit organisatie B Lab. De B Corp-certificering is hét bewijs dat een onderneming sociale en duurzame impact realiseert, zonder in te boeten op winst. Door de populariteit van het keurmerk is er na het invullen van de assessment op dit moment een wachttijd van gemiddeld een half jaar.

Meer weten over B Corp

Tekst: Mauran Verniers