Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
BoPinc
BoPinc
05 september 2013

BoPinc: Innovaties voor allerarmsten

Welke innovatieve producten maakt Nederland voor de lage inkomensmarkten? Op 17 oktober organiseert BoP Innovation Center daarover een ondernemersbijeenkomst. Met koeltanks, biogasomvormer en een medicijnentester.

Steeds meer bedrijven zien kansen in de snelgroeiende maar onderbenutte ‘base of the pyramid’, de 4 miljard mensen met een inkomen van minder dan 4 dollar per dag. Zij leren van de ervaringen van een aantal pioniers die innovatieve producten en diensten ontwikkelen.

Zuivelboeren in Ethiopië beschikken veelal niet over koelinstallaties en kunnen daardoor alleen de ochtendmelk verkopen. Opslaan van de avondmelk tot de volgende dag zou een verdubbeling van hun omzet betekenen. Mueller BV uit Assen test momenteel een prototype van een kleine melkkoeltank op zonne-energie bij een ondernemer in Ethiopië. Bij de ontwikkeling wordt Mueller ondersteund door het LEI van Wageningen Universiteit en het BoP Innovation Center.

Het is een van de innovatieve producten waar Nederlandse bedrijven en organisaties aan werken, speciaal gericht op de markt van de allerarmsten. Er wordt ook geëxperimenteerd met een gekoelde groentetransportketen in Vietnam, een omvormer die biogas omzet in elektriciteit in Tanzania en een kit om medicijnen te testen op hun houdbaarheid in Kenia.

Deze voorbeelden komen aan bod tijdens een bijeenkomst voor ondernemers op 17 oktober in Amsterdam, waar het ontwikkelen van innovatieve producten of diensten voor lage-inkomensmarkten centraal staat. De beoogde innovaties zijn betaalbaar, marktgericht en betrekken de armen in het bedrijfsmodel.

De potentie van de markt is enorm, maar bestaande bedrijfsmodellen schieten er tekort. Daarom werken bedrijven samen met innovatie-experts, hulporganisaties en kennisinstellingen bij het bedenken van nieuwe strategieën. De grote uitdaging is de allerarmsten toegang te bieden tot basisvoorzieningen en tegelijk economische groei stimuleren.

Een van de sprekers tijdens de bijeenkomst is MIT-professor Iqbal Quadir, oprichter van GrameenPhone, de grootste mobiele netwerkprovider in Bangladesh. Vertegenwoordigers van onder meer DSM, Mueller BV en SimGas leiden sessies over de vraag hoe multinationals en social entrepreneurs elkaar kunnen versterken. Als onderdeel van het programma presenteren de finalisten van de BiD Network ICT Challenge 2013 hun bedrijfsplan, waarna BiD Network de winnaar bekend maakt.

Meer over deze BoP-bijeenkomst.

Een bericht van Hans van de Veen