21 May 2021

Bellamy Gallery: Hoe je consumenten circulariteit bijbrengt

Blijft circulariteit een onderwerp voor beleidsmakers? Niet in Bellamy Gallery van Imke Bens en Mireille van Sprong. Zij praten er met al hun klanten over. Zowel in de winkel als op hun webshop geven zij bij elke jurk en truitje een prijskaartje met een Footprint Passport mee. “Je kunt onze artikelen bovendien weer bij ons inleveren, wanneer je weer eens iets anders wilt. Krijg je 10 procent inruilpremie.” Ook die belofte staat op het paspoort.

Het bijzondere Footprint Passport staat afgebeeld in een mini Special van P+. Deze digitale uitgave maakt deel uit van een reeks artikelen over circular fashion die in samenwerking met Stichting DOEN wordt gemaakt.

Imke Bens vertelt in deze Special hoe je klanten kunt meenemen in een duurzame beleidsvoering. Dat begint al bij de keuze van de naam: “Bellamy gallery hebben we gekozen omdat het een neutrale internationale naam is. Bellamy betekent op zijn Frans uitgesproken ‘mijn goede vriendin’. Wij willen de beste vriendin zijn uit jouw kast, de kleding die je het vaakste en het langste gaat dragen.”

Net als zovele andere koplopers in de circular fashion liepen de oprichters eerst in een traditioneel modebedrijf tegen muren op. “Mireille en ik zijn vijf jaar geleden gestart met vier winkels en een webshop. We werkten bij een winkelketen met een historie van zo’n honderd jaar. Mooi, maar totaal niet meer flexibel. Dan beginnen we toch zelf een winkelketen om onze ideeën te realiseren, dachten we. Wij kunnen de kleding die wij zelf willen dragen nergens vinden. Die gaan we zelf laten maken en verkopen.”

Bens over hun voorbeeldige aanpak: “Wanneer een klant bij ons afrekent, staat op het prijskaartje de footprint van het gekochte artikel. Ook wat de productiekosten zijn geweest. Zo maken wij duidelijk dat wij een veel lagere marge op een product nemen dan andere modeketens. Ook onze groothandel heeft een veel lagere marge. Maar de makers van onze producten, die allemaal in Europa werken, verdienen een loon waarmee ze net als wij gewoon op vakantie kunnen gaan. Dat prijskaartje symboliseert de transparantie die wij nastreven. Het laat zien dat in onze keten niemand wordt uitgeknepen. We leveren onze kleding ook aan honderd andere winkels die ons soms eerst vragen of we gek zijn. Maar wie is er nu gek? Andere ketens pakken een hoge marge van 40 procent en moeten na verloop zwaar in prijs zakken wanneer de uitverkoop begint. Bij ons geef je meteen de juiste prijs aan de klant.”

Duurzaam zijn wil bij Bellamy Gallery ook zeggen: fashion in je kledingkast hangen die je vaak draagt en vooral: heel lang kunt blijven dragen. Bens: “Niet met een print van een bloemetje dat misschien na een paar weken alweer uit de mode is. Wij bieden met opzet meer neutralere artikelen, zoals het model Judith dat al vijf jaar in de collectie zit, in tal van kleuren. Het is al die tijd een bestseller geweest. Als het over circulariteit gaat, bieden we cashmere wollen artikelen die je na gebruik in de grond kunt stoppen, waar ze vergaan tot er niets meer van over is. Zo lang je ze draagt, hoef je ze ook nauwelijks te wassen. Wol neemt geen luchtjes aan. Een paar uur buiten hangen en je truitje is weer schoon. Dat bespaart enorm aan wasmiddelen en stroom.”

Website Bellamy Gallery

Download P+ mini-Special over Bellamy Gallery